הרב בני לאו
הרב בני לאוצילום: חזקי ברוך

בבית כנסת הרמב"ן בירושלים נערך במוצאי שבת כנס תחת הכותרת "כי גרים הייתם", שעסק בסוגיית המסתננים על רקע כוונת הממשלה להוציאם מישראל ולהחזירם לאפריקה.

רב הקהילה הרב ד''ר בני לאו אמר לערוץ 7 כי ניתן להתייחס בצורה חיובית יותר למסתננים שנשארים בישראל.

"הערב נולד מתוך תחושה של ערפל במובן הזה שכולנו נתונים לכל הרעש המתוזמר היטב מכל מיני כיוונים... החלטת הממשלה לגרש עוררה רעש רב וכשיש רעש לא מצליחים לשמוע כלום. לכן החלטנו בקהילת הרמב"ן לקיים ערב של הקשבה עם דעות שונות ועמדות שונות כדי להבין את הנתונים ומה נקודות המחלוקת".

"הבג"ץ קבע את עמדתו ופסק שאין סכנה לחזור לרואנדה. אנחנו מקבלים את החלטת הערכאה העליונה ולא נצא בשום אמירה נגד בג"ץ", הבהיר הרב לאו, ''אבל מצד שני מוסכם על כולם שמתוך 37 אלף המהגרים, המסתננים או איך שנקרא להם, חלק בוודאי נשאר בארץ. למשל כל מי שהגיע מדרפור ועוד כמה מאות שנמצאים כאן מאז שהם ילדים ונשים וילדים, וחשבנו שמכיון שמדינת ישראל כבר קיבלה החלטה להשאיר חלק בארץ, מה אנחנו בקהילת בית הכנסת מצווים כלפיהם.

''האם אנחנו משאירים אותם לחיות כמובלעות של אוכלוסיה זרה או שיש לנו אחריות, 'לא תוכל להתעלם', ולראות איך מוציאים אותם ממעגל ההפקרות שיהיו מתנדבים שיחנכו אותם, שיהיו המנטורים שלהם, שידברו איתם על איך מכבסים, איך מנהלים דברים בסיסיים במדינה מערבית, איך להוציא אותם ממעגל של הפקרות שמוביל לפשע".

באירוע השתתפו נציגים של ארגוני הסיוע למסתננים ומולם נציגים שמייצגים את עמדת הממשלה כמו גם כאלה שנלחמים למען הגירוש, "כל אחד שמע את עמדת השני והיה מרגש, היה שיח עם הקשבה, לא יצאנו מהערב עם משהו אופרטיבי כך שאין שורה תחתונה".