מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שנייה ושלישית את החוק להעלאת קצבאות הנכים. 84 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק ולא היו מתנגדים.

החוק קובע כי קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקלים לחודש לאדם, ותעמוד על 3,270 שקלים כבר בפעימה הראשונה. בנוסף, יכלל בחישוב זה הקח"ן – קצבה חודשית נוספת שמקבלים נכים שנקבעה להם דרגת אי כושר. בעבר ניתן הקח"ן רק רק לבעלי נכות רפואית בדרגה 80% ומעלה. כעת, ככל שאדם קיבל קח"ן נמוך יותר, או לא קיבל כלל, כך תגדל קצבתו הכללית. עלות תוספת זו: 240 מיליון שקלים.

עוד נכתב בחוק כי עד סוף שנת 2019 יהיו רשאים שרי האוצר והרווחה להגיש תקנות לאישור ועדת העבודה והרווחה, בהן תפורט הגדלה נוספת של הקצבאות (לא תוקם ועדה לעניין כפי שתוכנן בתחילה). בכל מקרה נקבע בחוק כי עלות כלל הפעימות תעמוד על 4.34 מיליארד ש"ח בשנה.

נקבע כי קצבת הנכות הסופית, בתום כל הפעימות, לא תפחת מ-3,700 שקלים בחודש (על פי ההערכות תעמוד על כ-4,000 שקלים). הקצבה תוצמד לשכר הממוצע במשק החל בשנת 2022.

ח"כ יואב קיש (הליכוד), מיוזמי הצעת החוק, בירך לאחר אישורה ואמר: "עברו כמעט שלוש שנים והגענו לקו הסיום. אני, כמו רבים בבית הזה תמיד נעמוד לצד האוכלוסיות המוחלשות שצריכות את העזרה. החקיקה הזו היא חקיקה היסטורית. היום העברנו הצעת חוק שהמשמעות שלה היא 4.3 מיליארד שקלים לטובת הנכים".

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) הגיב בחשבון הטוויטר לאישור הצעת החוק וכתב: "העלינו עכשיו את קצבת הנכות ב-50% במסגרת תקציב של 4.3 מיליארד ש"ח. זהו הישג משמעותי ביותר ובמיוחד לאור המציאות הפוליטית הנוכחית. אני מתייחס להעלאה הזאת כתחילתו של מסע ומאבק ממושך עד למימוש החוק המקורי שלי - השוואת הקצבה לשכר המינימום. אעשה את הכל כדי להגיע לתוצאה הזו".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בירכה אף היא על החוק: "חוק הנכים עבר כעת ברוב של 84 ח״כים ואפס מתנגדים. הצבענו בעד, עם הקואליציה, למרות שהוא רחוק מלהיות מושלם, ואני שמחה על כך, ומברכת על החוק הזה".