הכותל המערבי. ארכיון
הכותל המערבי. ארכיוןצילום: פלאש 90

המדינה מודה כי תקנות רחבת הכותל המערבי - חלות גם על הרחבה הדרומית. עם זאת, הודיעה המדינה לבג"ץ כי תבקש משר הדתות להדיח את רב הכותל מסמכויותיו ברחבה זו.

לפני ימים אחדים פנה אייכלר ליועץ המשפטי לממשלה, לראש הממשלה ולשר הדתות, וביקש כי בתשובת המדינה יובהר כי הגדרת רחבת הכותל בתקנות המקומות הקדושים חלה עד לחומת שער האשפות.

כזכור, שופטי בית המשפט ביקשו את חוות דעתה של הממשלה אודות תקנות שנתקנו בעבר. בעוד שבתשל"ב כללו התקנות מפות מפורטת עד לחומה, 9 שנים לאחר מכן, בתשמ"א, הן הוחלפו בתקנות אחרות אליהן לא צורפה מפה מפורטת המגדירה את השטח הקדוש לעם היהודי.

בג"ץ ביקש מהמדינה להשיב בנוגע לתחולת תקנות השמירה על מקומות הקדושים ליהודים. זאת במטרה להפקיע את ניהול הרחבה המערבית בפינה הדרומית מידי הרבנות הראשית ורב הכותל הממונה על המקומות הקדושים ליהודים.

בעקבות זאת דרש ח"כ אייכלר מהממשלה ומהיועמ"ש להציג בפני בג"ץ את העמדה היהודית המסורתית השוללת מכל את הפקעת רחבת הכותל לגורמים חיצוניים ומוכיחה כי מבחינה משפטית חלות תקנות 'הכותל המערבי' על כל השטח.

לאור הצגת טיעונים אלו, הודתה המדינה בפני בג"ץ כי התקנות אכן חלות גם על הרחבה הדרומית, אך ביקשה למנות ממונה אחר על החלק הדרומי בתיאום על הרבנים הראשיים כדי לאפשר "תפילה שוויונית" במקום.

ח"כ אייכלר הגיב לניסיון להדיח את רב הכותל והציג מספר תקנות אותן מפרה המדינה, כאשר היא נותנת דריסה לכף רגלם של ארגונים שאינם אורתודוכסיים.

"בתקנות נכתב במפורש: לא יכניס אדם חומר בכתב מכל סוג שהוא בלי אישור הממונה, לא ייכנס ולא ישהה בתלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום, לא יערוך תפילה או טקס אחר לבר מצווה אלא על פי הוראות הממונה, לא ינאם לא יישא דרשה, לא יכריז הכרזות בקול רם ולא יעמיד כרזות או מודעות אלא ברישיון מאת הממונה. כמו כן, הממונה רשאי להרחיק מרחבת הכותל המערבי אדם המפריע לו במילוי תפקידו או העובר על תקנות אלו. העובר על התקנות דינו מאסר של ששה חודשים", אמר אייכלר.

הוא הוסיף כי "כל חודש המשטרה פועלת נגד החוק והתקנות כאשר היא אינה מרחיקה את הפרובוקטורים הרפורמים. ברור לכל בר דעת, וזה גם עובדה משפטית מוצקה, שהתקנות הללו חלות על הכותל הדומי בדיוק כמו שהן חלות על הרחבה הצפונית. אפילו המדינה הודתה בזה. אין זה אלא ניסיון נוסף לקעקע את חומות הקדושה במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. לא נסכים לכך, ונמשיך להיאבק בכל דרך אפשרית".