גידולים
גידוליםצילום: יח"צ

כאן אפילו הטמפרטורות שנמדדות בימות הקיץ קרות מדי והצמחייה, על כל גווניה השונים, מתקשה להכות שורשים. בתוך התנאים הכל כך לא סלחניים האלו, הקהילה המקומית של העיר קוצביו שבאלסקה החלה לעבור לפתרונות חקלאות יצירתיים יותר. הם הקימו חברה, Arctic Greens שמה, שכל מהותה היא לגדל ירקות לרבות בזיליקום וכרוב בתוך מכולה (קונטיינר שילוח בינלאומי גדול) שאורכה לא פחות מ- 12 מטרים ומצוידת בנורות לד בורקות ולספק ירקות טריים אלו לקהילה המקומית.

החברה מגדלת מגוון רחב של ירקות תוך התבססות על חקלאות שאינה מסורתית. היא משתמשת בשיטה הנקראת הידרופוניקה (באנגלית: Hydroponics) או בקיצור - הידרו.

כיצד החקלאות ההידרופונית מסייעת לתושבי קוצביו?

מי שעדיין לא יודע מה זה הידרו הנה תקציר אודות השיטה שבה משתמשים בקוצביו. בשיטה זו מגדלים צמחים, עשבי תיבול, עצים, שיחים, ירקות, פירות ועוד בתוך חללים פנימיים, מבלי להתבסס על אדמה כי אם על מים או על מצעי גידול אחרים.

כאשר תושבי קוצביו החליטו להעביר את החקלאות שלהם לתוך חללים פנימיים הם למעשה החליטו לוותר על התלות בקרקע זמינה וכן לבטל את התלות בטמפרטורות הנמוכות שבחוץ.

כעת הם יכולים ליהנות מסיכוי קטן יותר שצמחיהם יחשפו למזיקים ומחלות אך עליהם לטפל היטב בצמחים ולספק להם סביבת גידול תומכת ומטפחת. השיטה ההידרופונית מעבירה לידם את השליטה בכמות המינרלים שיוזרמו לצמחים, בכמות המים, בכמות האור, בשיעור הלחות ואפילו מעבירה לידיהם את השליטה בהיקף היבול. וכפי שאמרנו, עם הידרו אפשר לגדל צמחים מכל מיני סוגים בכל מקום ובכל מזג אוויר, אפילו באזור החוג הארקטי הקפוא.

נכון להיום חברת Arctic Greens קוצרת ברינה כרוב, סוגים שונים של חסה, בזיליקום ועוד ירקות ירוקים נוספים מדי שבוע מהחווה ההידרופונית שלהם. משם הם שולחים את התוצרת ומוכרים אותה בסופר מרקט המקומי של הקהילה, שמונה כ-3,300 אנשים.

"אנחנו עדיין בשלב של למידה", אומר נשיא חברת "Kikiktagruk Inupiat Corp", שעושה את צעדיה הראשונים בענף המערכות ההידרופוניות המותאמות לאזורים ארקטיים. "הפרויקט בעיר קוצביו הוא הפרויקט הראשון שלנו בחוג הארקטי. המטרה הגדולה שניצבת לנגד עינינו היא לייצר מערכות הידרו נוספות ולחבור לשותפים נוספים הנמצאים הרחק הרחק ממערכת הכבישים המינימלית בין כה וכה שבאלסקה. שם הירקות מאוד יקרים ויכול לחלוף שבוע או יותר בין שיא הטריות של הירקות ועד שהם מגיעים לחנויות המקומיות".

ישנן כל מיני דרכים וכלים להאריך את עונת הגידול בשיטה ההידרופונית, גם כאשר בחוץ מינוס 30 מעלות. בין היתר ניתן למנות שימוש במנהרות גבוהות או מבנים בצורת חישוק גבוה, שמכסים את היבולים. בצורה כזו ניתן להאריך את עונת הגידולים לכזו שתמשך לאורך כל עונות השנה.

השיטה ההידרופונית מאפשרת לגדל גידולים לאורך (שלא כמו באדמה שאנחנו שותלים לרוחב) בחללים פנימיים בעזרת חומרים מזינים ומים.

חברי מועצת המנהלים המקומית של אלסקה צפתה בשתילת היבול הראשון של חברת Arctic Greens בשיתוף עם חברת "Kikiktagruk Inupiat Corp" בחווה ההידרופונית שהקימו והתרשמו מאוד מהתוצאות ואמרו כי הם מקווים שיוכלו להתקין מערכות הידרופוניות בכל מקום שיש בו אנשים באלסקה.

בלוג גידולים הידרופוניים