הסינון מגיע לואטסאפ

עולם התקשורת האלקטרונית משתנה לנגד עינינו בקצב מסחרר. השינוי מורגש לא רק בטכנולוגיה עצמה אלא גם באמצעי התקשורת וצריכת המדיה. הנוער, כבר לא נמצא באינטרנט המסורתי, אלא בעיקר בתוכנות להעברת מסרים, ובראשן ה"וואטסאפ".

"בעבר הילד היה מחפש את הכניסה שלו לעולם האינטרנט דרך גוגל", אומר לערוץ 7 עקיבא גנז, סמנכ"ל אינטרנט רימון, "היום הם כבר פחות נמצאים שם, עיקר המדיה שלהם והמידע שלהם רץ וזורם באפליקציות של מסרים מידיים, ואטסאפ היא המובילה ביניהן. הן דרכן מעבירים מאות תמונות ביום ומאות מסרים ביום, מדובר בלמעלה מאלף מעברים שמתבצעים מידי יום".

השינוי הזה מביא גם לצורך לשנות את הגישה בכל הנוגע לסינון התכנים ברשת.

"היכולת שלנו לבקר את מה שהם עושים מצטמצם ביותר", מסביר הרב אלי שיינפלד, מחנך ומרצה להורים ובני נוער, "אם עד עכשיו חשבתי שאני יכול לדעת מה קורה באתרים ולמנוע את הכניסה שלהם לאתרים פוגעניים, היום הרבה מאוד מהמסרים בכלל לא מגיע דרך האתרים. הבאנו פיתרון לאתרים, אבל נוצרה אוטוסטרדה צדדית שדרכה מועברים מיליוני דברים שהם פוגעניים מאוד, פוגעים בדעת ודם בלב".

"הילד מרגיש פחות מחויבות ופחות אחראי, כי הוא קיבל את זה מאחר", מוסיף עקיבא גנז, "באותה קלות שקיבל את זה אין לו שום בעיה להעביר את זה הלאה. זו לחיצת כפתור - אפס מחויבות".

בחברת אינטרנט רימון, שצברה שנים של ניסיון בסינון תכנים באינטרנט, הוחלט להרים את הכפפה והם משיקים שירות חדש בסינון הסלולרי שלהם לחסימת תכני מדיה לא ראויים ביישומים כמו "וואטסאפ".

סמנכ"ל אינטרנט רימון מסביר את הטכנולוגיה: "ברגע שנשלחת תמונה לא ראויה היא נחסמת על גבי המכשיר עצמו, הילד לא יראה את התמונה והילד לא יכול לשלוח את זה הלאה. בצורה כזאת המכשיר מוגן".

"במידה ויש תמונה שאותו משתמש חושב שהיא ראויה, הוא שולח בקליק אחד את התמונה לאישור ההורה ורק אם ההורה יאשר את התמונה הוא יראה אותה".

באינטרנט רימון מבהירים כי שירות הסינון לא משפיע לרעה יכולות המכשיר ולא יאט את קצב הגלישה.

אחת הטענות שנשמעות ביחס לסינון מידע וחסימת תכנים היא שצריך לתת למתבגר להתמודד בעצמו ולפעמים אף נשמעת הטענה ש"סינון זה לחלשים". הרב אלי שיינפלד מבהיר שההפך הוא הנכון: "בהרבה תחומים לא נשמע טענה כזאת. בתזונה אני אתווך לו מה לאכול, בנהיגה בכביש יש מורה נהיגה ושיעורי תאוריה ועוד. פתאום כשזה מגיע לעולם המדיה אומרים 'תתן לו, שיזרום'. כאילו לגוף אנחנו מה-זה דואגים אבל הנפש והנשמה מחוץ לתחום. סינון זה לא לחלשים, סינון זה לחזקים וחכמים שאכפת להם מעצמם ומהילדים שלהם".

עקיבא גנז, סמנכ"ל אינטרנט רימון מוסיף ומדגיש כי יש גם מימד של אחריות חברתית וקהילתית בשירות החדש: "אנחנו מצד אחד נמנעים מחשיפה ומצד שני מונעים חשיפה הלאה וכך שומרים על קהילה הרבה יותר מוגנת ובטוחה".

"אי אפשר לסמוך רק על סינון", מסכם הרב שיינפלד, "אבל גם על חינוך לבד אי אפשר לסמוך. הזרועות צריכות להיות משולבות ואם יהיה גם את זה וגם את זה, תבוא פה ברכה".