הרב דוד פנדל
הרב דוד פנדלצילום: יוני קמפינסקי

ראש ישיבת ההסדר בשדרות, הרב דוד פנדל, משיב למבקרי הכנס המתוכנון להתקיים היום (ראשון) אחר הצהריים בישיבתו תחת הקריאה לחיילים לקחת אחריות על עולמם הרוחני גם במהלך השירות הצבאי ולא להסתמך על מאבקים מבחוץ.

לדבריו אין כל כוונה להתנצח ולהתנגח עם הרבנות הצבאית ועם הרב הצבאי הראשי אלא להיפך, לחזק את ידיו. בדבריו הוא אף מזמין את הרבצ"ר להשתתף בכנס המדובר.

"אנחנו מתגאים בכך שאנחנו מגייסים כל כך הרבה חיילים קרביים ועורפיים, כולל לרבנות הצבאית. אנחנו גאים להיות חלק ממסירות הנפש של הרבנות הצבאית שעובדת יום ולילה לטובת החייל הדתי ולכל חייל בצה"ל. יחד עם זאת ברור שחייבים הרבה כינוסים. אנחנו מכירים את הנוער לעורר את אחריות, ובוודאי את האחריות לעניין הדתית", אומר הרב פנדל.

לדבריו, "לא סוד שבצה"ל היום בניגוד למה שהרבנות הצבאית הייתה רוצה לראות, יש גדודים מעורבים, בניגוד לדברי הרבצ"ר ובניגוד לקונצנזוס של הציונות הדתית. יש התמודדויות חדשות וצריך להתכונן על מנת לתת את המיטב בכל התחומים ולהיות החיים הכי טובים על טהרת הקודש. את זה הם ישמעו. הם לא ישמעו ביקורת נגד הרבנות, הם ישמעו הרבה בעד, הרבה אחריות ואכן נצרכת אחריות בהרבה מצבים. כשיש הרבה בנות בצבא החייל התורני צריך הרבה זהירות ועל זה הם ישמעו".

על השאלה אם הדברים אינם נלמדים במהלך שנות בית המדרש, משיב הרב פנדל ומספר כי הדרישה לקיומו של כנס שכזה וכנסים דומים מגיעה מהתלמידים עצמם שלומדים הרבה סוגיות הלכתיות מורכבות אך חשים צורך במענה אמוני הלכתי לסוגיות שבהן ייפגשו במהלך תקופת השירות.

"אנחנו לא חוששים לדבר. אתן דוגמה לעניין אחד שמאוד מפריע לי ואני מציע גם לרבני 'בית הלל' להצטרף למאבק בעניין הזה - הרב פרץ איינהורן במשך חמש שנים היה מעביר בימי ראשון במסירות נפש שיעורים לחיילים שרצו לשמוע תורה כשיושבים על הקיטבגים בחניון והדבר הזה נאסר. הדבר הזה מאוד צורם לנו ואנחנו מבקשים בשם מאות חיילים שהדבר ייפתח מחדש. זו זכות לחייל הדתי וזכותו של כל יהודי ללמוד תורה. מותר להשמיע ביקורת ולומר את הדברים ולא נחשוש מעליהום תקשורתי ולא נסתום פיות, והכול מתוך אהבה אמיתית. זה לא מס שפתיים. אנחנו עם מאות חיילים עם הרבה מוטיבציה וראבאק ורצון לשמוע למפקד, זו זכות מצווה וכבוד עבורנו".

אם כך הם פני הדברים, מה לא היה ברור לאיגוד ישיבות ההסדר שביקר את קיומו של הכנס ומצא לנכון להגיב לאירוע ולקבוע שיש לחזק את מוסד הרבנות הצבאית, דברים שמאחוריהם גם הרב חיים דרוקמן.

הרב פנדל משיב לדברים וקובע כי קיימת הסכמה מוחלטת בין מארגני הכנס לבין רבני האיגוד והרב דרוקמן, ולמעשה מדובר בלא יותר מאשר טעות בתקשורת, כהגדרתו. "לא סוד שיש הבדלי סגנון וגישה. אני מאוד מבקש להתמקד בשיעור הזה של יום ראשון. זה לא כיפוף ידיים. מבקשים לאפשר את השיעור הזה, מדובר בכבוד לצה"ל ולחיילים יש זכות לכך".

בדבריו מבהיר הרב פנדל כי בניגוד למשתמע במהלך הכנס לא תידון הטענה לפיה הרבנות הראשית מושתקת וקולו של הרבצ"ר אינו נשמע. "זה לא הפורום לדבר על ההשתקה, אלא להעצים את החייל המתגייס התורני והדתי, לתת לו הרבה אינפורמציה והלכה שיהיו מלווים עם שיעורי אמונה וזהירות, נבין לקראת מה נכנסים עם כל הרצון והמוטיבציה".

על שאלת החשש שמא כבר כעת קיימים שני זרמים בציונות הדתית משיב הרב פנדל בשלילה מוחלטת. לטענתו מדובר במצג שווא המתעלם מהישיבה המשותפת של רבני הציונות הדתית לזרמיה ולעמדותיה, "המכנה המשותף הוא הרצון להיות תורניים ערכיים וציוניים. זה מכנה מאוד משותף. אנחנו לומדים את אותה תורה. בואו נאחד ואני מזמין את הרב טהרלב לכנס. יש הרבה ויכוחים, אבל יש הרבה הפריה הדדית והרבה מה ללמוד אחד מהשני. הרב טהרלב ירגיש שמדובר בזן חדש של בחורים שרוצים לשמוע דברים ללא מורא, ואת דברי הרבנים בלי דקדוקי התקשורת שמבקשת להתסיס".

"במקום למצוא ניואנסים של ביקורת ולהיתפס במלחמות היהודים, יש להבין שיש כאן מאבק על יחידות מעורבות שאנחנו חושבים שזה לא נכון. יש כאן מאבק מול הפחד מהדתה. אין לנו אג'נדה של הדתה. אנחנו רוצים רק שהחיילים שלנו ילמדו תורה, אז בחניון לא נותנים להם ללמוד תורה? זה דבר שמצריך זעקה גדולה".

הרב פנדל מוסיף לקראת תום דבריו ומציין כי הכנס כולו היה מתכבד בנוכחותו של הרבצ"ר, "אבל כמובן הוא צריך את אישור דובר צה"ל וזה בסדר שנדרש אישור, אבל היינו שמחים אם היו הרבה אישורים כאלה. אנחנו רוצים לשמוע את הרבצ"ר ככל האפשר ולחזק אותו. בוודאי שאנחנו כאן בישיבה עובדים עם הרבנות וכבוד לנו להיות שותפים למפעל הזה לכבוד החייל היהודי בצה"ל. זה הכבוד שלנו".