מכונת הנשמה
מכונת הנשמהצילום: אייסטוק

שופט בית המשפט העליון בטורונטו הורה בפעם השניה לבית חולים מקומי שלא לנתק חולה יהודי המוגדר על פי בית החולים כ'מת מוות מוחי' - ממכונות הנשמה.

בכך דחה שופט בית המשפט העליון פעם נוספת את טענת בית החולים לפיה היא איננה רואה כל סיבה רפואית להמשיך ולהחזיקו בבית החולים ואימץ את עמדת המשפחה.

מדובר בחרדי בן 25 שסבל מהתקף אסטמה קשה שהוביל לדום לב. הוא איבד את הכרתו לפני חודשים אחדים ונלקח לבית החולים בהאבר ריבר בטורונטו לטיפול חירום. בהתבסס על בדיקות נוירולוגיות, קבעו הרופאים שהוא 'מת מוות מוחי' והוציאו תעודת פטירה בשעה שליבו וריאותיו עדיין תיפקדו.

לדברי הרופאים, בית החולים אינו יכול עוד להציע טיפול ולכן הודיע על כוונתו לנתק את החולה ממכונת ההנשמה.

בהוראת רבני העיר, פנו בני המשפחה לבית המשפט העליון בטורונטו בבקשה דחופה להורות לבית החולים שלא לנתקו ממכשירי הנשמה, שכן על פי ההלכה היהודית כל זמן שהלב פועם לא מדובר במוות, ולפיכך כוונת בית החולים לנתק את החולה ממכשירי ההנשמה, היא הפרת חופש דת מפורשת. רבני טורונטו הורו לציבור ללכת ולהשתתף בדיון בהמוניהם.

ואכן מאות תושבים בראשות רבני העיר הגיעו לדיון בבית המשפט, מה שהביא לכך שהנהלת בית המשפט נאלצה להעתיק את הדיון לאולם הגדול שבבית המשפט, ולמרות זאת חלק מהציבור עדיין נותר מחוץ לבנין עקב חוסר מקום.

לאחר ששמע את דברי עורכי הדין של שני הצדדים, אמר השופט שלמרות שאינו מוצא פגם בהחלטת הרופאים, חשוב לתת למשפחה ולציבור רחב את התחושה כי יש מי שמתחשב בו ומקשיב לרחשי לבו, ולכן על בית החולים להימנע מניתוק החולה מהמכשירים.

בית החולים הודיע בתגובה כי לאחר שהוציא תעודת פטירה אין לו שום אחריות להמשיך ולטפל בחולה, אך הוא נענה להוראת בית המשפט לא לנתק את החולה ממכשירים. עם זאת הודיע כי הוא שומר לעצמו את הזכות להמשיך בהליך השיפוטי ולערער על ההחלטה.

כאמור, בית החולים ערער על ההחלטה וביקש דיון נוסף במהלכו חזר בית המשפט העליון ואימץ את עמדת המשפחה.