ילדי בר המצווה בכותל
ילדי בר המצווה בכותלצילום: איציק בלניצקי

השבוע הסתיים מסע הבר/בת מצווה שעורך 'מרכז רבני אירופה' לילדים וילדות מערי אירופה ממשפחות שאינן יודעות דבר על היהדות.

המסע נערך בתמיכת איש העסקים אלכסנדר משקביץ, קרן 'מרומים', המשרד לענייני ירושלים, ואנשי העסקים מוטי זוננפלד ורמי לוי.

דקות אחדות לפני שעלה למטוס בחזרה לעיר מולדתו, אופנבך שבגרמניה, ניגש הילד אלכסנדר קרייזברג, לרב העיר, הרב מנחם גורביץ', וביקש ממנו להגיד כמה מילים אותם יתרגם לצוות של 'מרכז רבני אירופה'.

"רק לפני חודשיים נודע לי שאני יהודי, בשבוע האחרון, במסגרת מסע הבר מצווה שארגנתם, למדתי מה המשמעות של להיות יהודי. ואני רוצה להגיד לכם, בשמי ובשם חברי למסע, תודה על שהארתם את עינינו. אנחנו גאים להיות יהודים ונניף את דגל היהדות בגאון", אמר בתרגשות רבה שסחפה את הנוכחים.

אנשי 'מרכז רבני אירופה' שבאגף 'מורשה' פועלים בקרב קהילות יהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה להביא זהות יהודית דרך פעילות סביב השנה ובפרט בחגים. פרויקט הדגל הוא מסע בני ובנות מצווה לישראל.

זו השנה התשיעית בפרויקט להבאת נערים ונערות בגילאי בר ובת מצווה למסע חינוכי, לימודי וחווייתי בארץ ישראל, כשבשיאו התקיים טקס עלייה לתורה בכותל המערבי. הנערים והנערות רובם ככולם רחוקים מיהדות ומקשר לזהות היהודית. את הנערים ליוו רבני הקהילות ונשותיהם מערי המוצא של הנערים והנערות. לכל קבוצה צמוד היה לכל אורך המסע מדריך הדובר את שפתה. התוכנית נבנתה באופן שבו בכל הימים ינתן דגש על מה יכולים הנערים והנערות לקחת מהחוויה להמשך חייהם.

סמנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג הסביר על חשיבות הפרויקט, "מטרת מסע זה לחבר את הנערים ליהדות ולערכיה, דרך קישורם לארץ ישראל ולירושלים וחגיגת בר/בת המצווה בכותל המערבי. הישגי חיבור זה ייבחנו ע"י שמירת הקשר של משתתפי המסע עם רבני הקהילות שלהם למשך שנות נערותם".

גולת הכותרת של המסע התקיימה ברחבת הכותל המערבי שם קיבלו הנערים טלית ותפילין והנערות פמוט להדלקת נר שבת קודש, במעמד בראשות רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' ואישי ציבור. חלק מהתפילין נרכשו בסיוע תרומה של איש העסקים רמי לוי.

בערב קודם לכן נערך במערת צדקיהו, אירוע ייחודי בהשתתפות מאות אנשים שבמרכזו סעודת בר מצווה חגיגית אותו הנחה הרב אברהם אבא טורצקי ובהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרב ירמיה מנחם כהן אב דין פריז וחבר נשיאות מרכז רבני אירופה, ח"כים ובכירי עיריית ירושלים.