כבאים
כבאיםהלל מאיר

מדוע למרות החלטת ממשלה על שילוב חרדים בכל משרדי הממשלה ובכל יחידות הסמך, מתוך 2000 כבאים יש רק 45 חרדים?

שאלה זו נדונה היום (שלישי) בוועדת המשנה לכבאות בראשות ח"כ נאוה בוקר (הליכוד).

"שילוב חרדים בכל ענפי המשק ובפרט בכבאות אינו חשוב רק לחרדים, אלא לכלל האזרחים", אמרה יו"ר ח"כ בוקר, "כמחוקקים עלינו לחזק מגזרים ייחודיים ולוודא שוויון הזדמנויות. זה יחזק את התרבות ואת הכלכלה.

״כמה ממשלות השמיעו אותה סיסמה, אבל בפרקטיקה אנו שומעים המון סיבות למה קשה לחרדים להשתלב ברשות הכבאות: שבת, זקן שלא מאפשר שימוש במסכה, שירות עם נשים. שילוב המגזר החרדי תוך התאמות, לא רק שלא יגרע אלא ישפר", הסבירה בוקר.

שיקו בר דב, ראש אגף משאבי אנוש בשירותי הכבאות, סיפר "אנו כארגון עושים הכל, אבל האוכלוסיות צריכות לדאוג לעצמן. בגיוס האחרון נרשמו 5000 מתעניינים והגיעו 2650. מתוכם אתם יודעים כמה חרדים? 1! פרסמנו בתקשורת החרדית. יש לנו עובד במשרה מלאה שזה כל תפקידו מבוקר עד ערב.

ת״ בעבר היו לנו 65 חרדים בשירות אזרחי. עצרו לנו את הקליטה. היום יש 45. בנינו מסלול צוערים ופרסמנו את כל המשרות הפתוחות, החל מעוזר מוקדן, לוגיסטיקה, רכז דת, משגיח כשרות, רכז מבצעים, יעוץ משפטי ורכז מתנדבים. 38% מבין משרתי השירות האזרחי רוצים לעסוק בבטיחות אש. לאור זה פתחנו מסלול צוערים לעודד הכשרה.

״מכוונים אותם ללימודי הנדסאי, ואז כשהם מסיימים את השירות האזרחי אני יכול לקלוט אותם כסטודנטים. אנו גם מממנים להם את הלימודים באמצעות משרד הכלכלה. היום יש לנו 6 חרדים שלומדים הנדסאות והם במשרת סטודנט", סיפר בר דב.

עוז כהן מארגון הכבאים אמר כי ״בתחנה שלי בפתח תקווה יש 11 חרדים. הם לא מגיעים לגיוסים כי יצאה שמועה שלא מקבלים אנשים עם זקן".

יעקב וידר, פעיל ליכוד חרדי, סיפר "שמעתי טענות שלא מגיעים מועמדים. לי יש פניות של חבר'ה שפנו ולא התקבלו. השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בעבר שיש בעיה בגלל הזקן. יש החלטת ממשלה לגייס חרדים. החובה חלה עליכם.

״איך? יש הרבה דרכים. תסתכלו על הצבא, על המשטרה, שם שה מצליח חבל על הזמן, למרות שיש שם הסתה נוראית נגדם. בכבאות אין התנגדות. בארה"ב יש הרבה כבאים עם פאות וזקן. זה נפוץ ומקובל", הזכיר.