שעת הכרעה. נתניהו
שעת הכרעה. נתניהוצילום: חזקי ברוך

עבור בכירי הקואליציה הפיכתו של עו"ד שלמה פילבר לעד מדינה בתיק 4000 היא לא פחות מדרמה שוברת שיוויון. זו היתה הפתעה שהדהימה את הקואליציה לא פחות משהדהימה את משפחת נתניהו.

פילבר, בנו של הרב יעקב פילבר ממנהיגי החינוך התורני בישראל, שצעד יד ביד לצידו של ראש הממשלה נתניהו החל מהקדנציה הראשונה שלו כמנהל לשכתו, דרך ראשות מועצת יש"ע ועד לימיו האחרונים במשרד התקשורת, נתפס כמי שלא יחצה את הקווים כדי להציל עורו. פילבר עצמו אישש בעבר את ההנחה הזו. רק לפני חצי שנה הבהיר בראיון לערוץ 2 כי לא יהפוך לעד מדינה.

אבל בסופו של יום אדם גר אצל עצמו. לא אצל השכן, החבר, הבוס. גם לא אצל נתניהו. כשמומו פגש את הנורות האפלוליות בתאי המעצר הוא החל לחשב מסלול מחדש.

במערכת הפוליטית מעריכים שכעת המשוואה תשתנה. הסדקים ייפערו במעמדו של ראש הממשלה ובשריון המשפטי שהוא סיגל לעצמו. ההמשך עלול להיות בלתי נמנע: אל מעגל האימה יישאב ניר חפץ שלא יישאר מאחור בתא המעופש ויצטרף למצעד המזמרים. זו תהא קריסה מוחלטת של מגדל הקלפים שנבנה בשנים האחרונות ברחוב בלפור.

ההתפתחויות הללו מולידות מטבע הדברים תכונה רבה במפלגת השלטון. עם כל הכבוד לגיבוי הפומבי שהעניקו לו החברים במפלגה ומחוצה לה לאחר המלצות המשטרה בתיקי המתנות ונוני מוזס, אמש הם מילאו פיהם מים ויצאו ללקוט שושנים. אביב הגיע. פסח בא. החירות הפוליטית מתדפקת על דלתם, העצמאות לה כה ייחלו מזה זמן רב ממשמשת ובאה.

אף אחד לא מדבר על בחירות בעוד חודשיים או על הכרזה דרמטית של נתניהו על יציאה על נבצרות בשבוע הבא. גם לא תשמעו אותם משרטטים מפות או מרכיבים קואליציות. לרקוד על דמו של ראש ממשלה מכהן זהו הדבר שהכי שנוא על מצביעי הליכוד הבוחנים בימים אלה את מהלכי צמרת המפלגה בשבע עיניים.

העיניים נשואות ללשכה הראשונה. האם נתניהו יבין את מגבלות הכח והבלתי ייאמן יתרחש. האם המנהיג הבלתי מנוצח יבחין בתפוגת קסמיו, ירים ידיים ויפרוש. האם יקדים את הבחירות וכדי לנסות לקבל מחדש את אמון הציבור ובכך להקרין על כוחם של חוקרי המשטרה ובכירי הפרקליטות.

מכאן הדריכות הנרשמת בקרב צמרת המפלגה. מכאן התזזיות הרואה אור בקרב ממליכי המלכים בימין האידיאולוגי. שנים שהם התקשו לעצב אלטרנטיבה. נתניהו נתפס כבלתי מנוצח בקלפי וכקוסם בלתי מובס בזירה המשפטית. כל כך הרבה קרבות משפטיים ופוליטיים הוא צלח במרוצת 20 השנים האחרונות. אבל היום לראשונה הסוף נראה קרוב מתמיד.

המחנה הלאומי יידרש בחודשים הקרובים לעשות עם עצמו בחירות קשות. הוא יידרש לבחור בין מה שהיה הוא שיהיה לבין משהו חדש ומעורר תקווה. בין אידיאולוגיה ימנית נקיית כפיים לנסיכי עבר ועסקנים פוליטיים. זה לא יהיה קל. הפנקסנות תמיד תהיה שם. הלב יאותת ימינה. האצבע תידרש להכריע בעד הבחירה הנכונה.