ספריית אוניברסיטת אריאל
ספריית אוניברסיטת אריאלצילום: רויטרס

בסיום מיפקד שנתי בינלאומי שני מדענים מאוניברסיטת אריאל, פרופ' בורמשנקו ופרופ' חנוקוגלו, זכו בהכרה כשופטים שמדורגים באחוזון העליון בין כל המדענים שרשומים במרשם השופטים של Publons.

פרופ' בורמשנקו מוביל ברשימה הבינלאומית של שופטים בתחומי פיזיקה, כימיה והנדסה כימית והנדסת חומרים. ואילו פרופ' חנוקוגלו מוביל באחוזון עליון בתחום מדעי החיים. זה כבר הפרס השני שהוענק לפרופ' חנוקוגלו שזכה בפרס דומה בעבר.

מאמרים מדעיים שנשלחים לפרסום עוברים תהליך של בדיקה ושיפוט ע"י מדענים מומחים לפני פרסומם. האתר המרכזי שמנהל מרשם בינלאומי של שופטי מאמרים מדעיים הינו publons.com .

מרשם Publons פותח ע"י חברה עצמאית. לאחר הכרה נרחבת בקרב הקהילה המדעית, היא נרכשה ע"י החברה שמתחזקת את Web of Science שהוא מסד הנתונים הייחודי של כל כתבי העת המובילים בתחומי מדע וטכנולוגיה.

במרשם PUBLONS רשומים מעל 200,000 מדענים מרחבי העולם ומעל 450 מדענים מישראל.

מסתבר שלמרות עבודתם המדעית שזוכה בהכרה, שני המדענים מוצאים גם זמן לשיפוט מאמרים בקהילה הבינלאומית בתחום עיסוקם.

עבודת בדיקה ושיפוט מאמרים היא רק תעסוקה צדדית לשני הפרופסורים. שני המדענים פעילים בתחומי מחקר שונים ומובילים כשיאנים במספר הציטוטים שהמאמרים שלהם זוכים בספרות המקצועית. כלומר, עבודותיהם בעלות השפעה בינלאומית.

פרופ' בורמשנקו הינו מומחה בתורת פני שטח (surface science) של חומרים מלאכותיים וביולוגיים. בשנת 1998 הקים את המעבדה באוניברסיטה אריאל שהפכה למובילה בתחומה (דהיינו תורת פני שטח) בעולם. פרופ' בורמשנקו פיתח משטחים סופר הידרופוביים וסופר אוליאופוביים (דוחי מיים ושמנים) , שיטות טיפול בפני שטח של זרעים למיניהם, המשפרים יכולת של הזרעים לשרוד בתנאי בצורת קשה. בימים אלה מעבדה בראשותו מפתחת טכנולוגיה שתאפשר להימנע משימוש בחומרים מייצבים בתעשיית המזון. כתב שני ספרים, והינחה 7 דוקטורנטים.

פרופ' חנוקוגלו הוא ראש המעבדה לביולוגיה של התא באוניברסיטת אריאל. במהלך הקריירה שלו הוא שיבט וקבע את המבנים של מעל עשרה גנים לראשונה, ביניהם חלבון קרטין שיוצר שערה, אנזימים שמעורבים ביצירה של הורמונים סטרואידים ועוד. הוא זכה בפרסים רבים ביניהם, פרס גוטווירת מהטכניון, פרס לינדנר ופרס לובל ממכון ויצמן על מצוינות במחקריו. פרופ' חנוקוגלו הגיע לאריאל בשנת 1994 והקים את המחלקה לביולוגיה מולקולרית, ואת התכנית לביו-אינפורמטיקה באוניברסיטת אריאל. בין השנים 1996-1999 פרופ' חנוקוגלו מילא תפקיד היועץ המדעי לראש הממשלה נתניהו. כיום עיקר ריכוזו במחקריו הוא בתחום אפיון תעלות נתרן שאחראיות לוויסות נפח הדם ולחץ הדם ועוד תפקידים רבים אחרים בגוף.