חיים כץ
חיים כץצילום: אלירן אהרון

שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן סיכמו על שינויים מהותיים ברפורמה בסיעוד.

במקום תוספת הדרגתית של השעות ב-4 פעימות, תוקדם הפעימה השנייה ותאוחד לפעימה אחת כבר בנובמבר 2018. כך, הרמה הגבוהה החדשה תגיע כבר ב-2018 עד ל-28 שעות למטפל ישראלי, במקום 24 בהצעה המקורית.

ברמה הנמוכה החדשה במקום 1,000 ₪ לחודש, יעלה הסכום לגמלה הכספית ל-1,205 ₪. מבוטח סיעודי שיהיה זכאי לרמה זו יוכל לבחור בין הגמלה הכספית לבין שירותים שונים ברמה של 9 יחידות שירות – ביקור במרכזי יום, קהילה תומכת, מוצרי ספיגה, משדר מצוקה, שירותי כביסה, השגחה מרחוק ועוד.

בכל שאר הרמות החדשות – רמה 2 עד רמה 6, ברירת המחדל תינתן בשעות סיעוד. בניגוד להצעה המקורית, במסגרת ההסכמות החדשות – לראשונה ובשונה מהמצב כיום שלצורך מימוש גמלה בכסף יש צורך בהמצאת אישורים, תינתן זכות בחירה מלאה למבוטח הסיעודי בין גמלה בעין (מימון עובד סיעודי למטופל) לבין גמלה בכסף, שתגיע עד לכ-5,200 ₪ ברמה הגבוהה.

כמו כן, אם המבוטח יבחר לממש רק חלק מיחידות השירות לגמלה כספית, יוכל לבחור בכך במידה ויממש סכום מינימלי של 4 יחידות שירות (כ-800 ₪).

במצב הנוכחי ישנן שלוש רמות סיעוד וטווח השעות הניתן לחולה סיעודי מהביטוח הלאומי נע בין 9.75 ברמה הנמוכה לבין- 18 (למטפל זר) או 22 (למטפל ישראלי) ברמה הגבוהה.

החל משנת 2018 יתחיל מדרוג חדש של שש רמות כאשר ברמה הנמוכה יינתנו 9 יחידות סיעוד או גמלה בכסף בסך 1,205 ₪ בחודש, וטווח השעות יגיע עד ל-28 שעות למטפל ישראלי או 24 שעות שבועיות למטפל זר. בשנת 2021 עם ההבשלה המלאה של הרפורמה שעות הטיפול ברמה הגבוהה יגיע עד ל-30 שעות שבועיות למטפל ישראלי ו-26 שעות לעובד זר.

שר האוצר כחלון אמר "מדובר בהרחבה ושיפור של תכנית הסיעוד הלאומית, תוך מתן תוספת תקציבית משמעותית. הגדלנו בצורה משמעותי את שעות הסיעוד באופן שיענה על הצרכים של הקשישים. הבטחנו שלא נשאיר אף קשיש ללא כיסוי וזה בדיוק מה שאנחנו עושים היום״.

שר הרווחה כץ אמר ״בשיתוף פעולה פורה עם השרים הצלחנו להביא לשינויים משמעותיים בחוק לטובת מקבלי שירותי הסיעוד. באנו לעזור לאלו שנזקקים והלכנו למהלך משלב של הגדלת שעות בצורה דרמטית ועכשיו הרמה הגבוהה מכסה כמעט במלואה את העובד הזר ונתנו למבוטח לבחור אם הם רוצים שעות סיעוד, כסף או שילוב עם שירותים״.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר "הרחבת שירותי הסיעוד כוללת בשורה חברתית חשובה לאוכלוסייה המתבגרת בישראל. נאבקתי במשך שנים למען רפורמה ממלכתית בסיעוד ואנו מיישמים אותה לטובת הנזקקים לשירותי סיעוד ובני משפחותיהם. ברצוני לברך את שר האוצר כחלון ושר העבודה והרווחה כץ על שיתוף הפעולה למען אזרחי ישראל".