"סביבת הרב זצ"ל הלעיטה אותו בשקרים"

שורה של רבנים מעמותת ‘נצח יהודה’ השתתפו בהלוויתו של הרב שמואל אויערבך זצ”ל. "אדם נעים עם רגישות מיוחדת לאנשים קשיי יום''.

רעות הדר , י' באדר תשע"ח

הרב בר חיים
הרב בר חיים
צילום: הלל מאיר

שורה של רבנים מעמותת ‘נצח יהודה’ (הנח”ל החרדי), המלווה את החיילים החרדים במהלך שירותם, השתתפו היום (ראשון) בהלוויתו של הרב שמואל אויערבך זצ”ל.

אחד מהם הוא הרב יצחק בר חיים, ממייסדי עמותת ‘נצח יהודה’ וממייסדי הגדוד עצמו, אשר הוכה לפני כשנה על ידי קיצונים שפעלו, כביכול בשם המאבק נגד הגיוס.

בשיחה לאחר הלוויה הסביר הרב בר חיים כי השתתף בה משום ש”ר’ שמואל היה אדם גדול בתורה ובעבודת ה’. גם אם הוא חשב אחרת ממה שעשיתי אין שאלה על התורה שלו ועל עבודת ה’ שלו. לכן לא הייתה אצלי כל שאלה לגבי השתתפות בלוויה. העולם חסר כעת יהודי שעמל בתורה מתוך דחק ומתוך יסורים”.

לצד ההשתתפות בהלוויה, חושף הרב בר חיים כי בזמן הלוויה התקיימה גם בהר המנוחות אזכרה של חייל חרדי מגדוד נצח יהודה שנפטר בשנה שעברה.

הרב השתתף גם בהלוויה וגם באזכרתו של החייל. לצדו של הרב בר חיים השתתפו בהלוויה חיילים חרדים ובוגרי צבא חרדים ורבנים נוספים מעמותת ‘נצח יהודה', ביניהם, הרב יוחנן דנציגר, הרב ירון דוד והרב דוד פוקס.

בנוגע למכות אותן חטף לפני כשנה ממתנגדי הגיוס, מסביר הרב בר חיים כי “אני יודע עד כמה ר’ שמואל היה אדם רך ונעים עם רגישות מיוחדת לאנשים נדכאים וקשיי יום. לו היה יודע מה החיילים סובלים אין לי ספק שהוא היה מוחה בכך. אנשים סביבו הלעיטו אותו בשקרים ובכזבים. אנשי חצר חיממו את האווירה. זה לא היה הוא וזה לא הבית שממנו הוא הגיע”.

עוד מוסיף הרב בר חיים כי “אלה שזרקו עליי ביצים - אני לא בטוח שהם עצמם היו בלוויה. אני לא חושב וקשה לי להאמין שההשראה בכלל לדברים כאלה באה מר’ שמואל. סיפר לי פעם תלמיד חכם ירושלמי אחד שהוא עצמו חושש להיכנס לבתי מדרש מסויימים בירושלים מתוך חשש ממה שעלולים לעולל לו”.

בהתייחסות למחלוקת המרה בעניין הגיוס, מציין הרב בר חיים כי "בעם ישראל תמיד היו מחלוקות, בית שמאי ובית הלל לא הסכימו אחד עם השני וכל הגמרא מלאה במחלוקות. את מה שעשיתי לא עשיתי על דעת עצמי, תמיד היה לי במי להיתלות. שאלתי פעם תלמיד חכם אחד מגדולי הדור האם יש לי לחשוש מקפידא של ר’ שמואל ורבנים אחרים, אז הוא השיב 'יש לכם על מי לסמוך, אין כאן כל קפידא'.

''בפרט שאנחנו רואים שגדוד נצח יהודה קיים כבר 20 שנה ומתפתח ומצליח. גם החסידות שהוקמה הייתה לה התנגדות עצומה עם חרמות. זה שיש התנגדות זה דבר חיובי, זה מחייב אותנו להוכיח את עצמנו שלמרות ההתנגדות והביקורת העשייה שלנו מצליחה למען עם ישראל ולמען קידוש שם שמיים. 20 שנה זה זמן ארוך שמוכיח את עצמו".