מעטפת המכתב
מעטפת המכתבצילום: מכון ז'בוטינסקי

לכבוד יום נפילת יוסף טרומפלדור וחבריו בחצר תל חי החל היום, י"א באדר, חושף מכון ז'בוטינסקי מכתב שאותר בארכיון המכון ובו כותב יוסף טרומפלדור לחברו להקמת הגדודים העבריים, זאב ז'בוטינסקי, אודות ההתמהמהות בהקמת הגדודים.

במכתב, שנשלח ביום ה-28 ביולי 1917, כותב טרומפלדור לז'בוטינסקי:

" ולדימיר יבגניאביץ' היקר, עבר חודש מאז בואי לרוסיה, אך הגדוד עדיין לא קם. תקוותי לא נמוגה. מקווה אני כי יקום בזמן הקרוב.
המאורעות בפטרוגרד והנסיגה בחזית המערבית מעכבים את ענייננו - כולל עניין הגדודים.
מה שלומך? בעיתון אין כלל אזכור על הגדוד באנגליה. נא כתוב ואני אכתוב על ענייני כאן.
פגשתי את אשתך, בריאותה ושלומה טובים. גרוסמן כאן, כותב בעיתונים. דרישת שלום למשפחת ויצמן, כהן, רוזנברג ואחרים."

מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, גדעון מיטשניק, ציין כי "זאב ז'בוטינסקי ויוסף טרומפלדור היו שניהם חלוצים ופורצי דרך, מנהיגים מסוג שונה, שהיו לא רק אנשי אידאה וחזון אלא גם אנשי מעש שהצליחו יחד להפוך את רעיון הקמת הכח העברי הלוחם מחזון למציאות בדמות "הגדודים העבריים" ושניהם גם הצטרפו אליהם ולחמו במסגרתם. טרומפלדור ב"גדוד נהגי הפרדות" וז'בוטינסקי בגדוד קלעי המלך ה - 38. הברית והשותפות בין זאב ז'בוטינסקי לטרומפלדור שהוכיח גבורתו כבר במסגרת הצבא הרוסי - שם קיבל מספר צל"שים ואף איבד את ידו השמאלית במהלך מלחמת רוסיה-יפן שהחלה באלכסנדריה ונמשכה חמש שנים עד למותו של טרומפלדור בקרב בתל חי".

"למרות שהיה סוציאליסט היה טרומפלדור אחד מידידיו הקרובים ביותר של ז'בוטינסקי שראה בו חלוץ ההולך לפני המחנה. לקידום חזון מימוש הקמת הבית הציוני. "חלוץ" לפי ז'בוטינסקי היה זה שמוכן להקריב "קרבנות קשים למען אידאל גדול... מבלי לעשות חשבונות- רוקח על מספרם...". בהמשך וברוח הערצתו של ז'בוטינסקי לטרומפלדור על רוחו וגבורתו הוקמה תנועת הנוער בית"ר בריגה ב-1923".

צילום מכתבו של טרומפלדור
צילום מכתבו של טרומפלדורצילום: מכון ז'בוטינסקי
ז'בוטינסקי יורד במדרגות ביתו של טרומפלדור
ז'בוטינסקי יורד במדרגות ביתו של טרומפלדורצילום: מכון ז'בוטינסקי