האקווריום שנמצא בביתו של החשוד
האקווריום שנמצא בביתו של החשודצילום: נועם משי, רשות הטבע והגנים

בית משפט השלום באילת הרשיע תושב ביתר עילית בשנות הארבעים לחייו, שפגע בערכי טבע מוגנים במפרץ אילת והחזיק בהם בניגוד לחוק.

על הנאשם נגזר קנס של 10,000 ש''ח בנוסף לחתימה על התחייבות כספית בסך 20,000 ש''ח שלא לעבור עבירה מהעבירות בהן הורשע וזאת לתקופה של 3 שנים.

האירוע התרחש באוגוסט 2014 בשטח חוף הים באילת, אז נצפה הנאשם על ידי פקח רשות הטבע והגנים, כשהוא שולה אלמוגים מסוגים שונים, צדפה, נחשולי ים, אבובונים וסרטן נקאי מן הים לתוך דלי שברשותו.

המעשה בוצע כאמור בניגוד לחוק, ללא היתר, חרף שילוט שקיים באזור האוסר זאת. באקווריומים הביתיים של האיש נמצאו אלמוגים ושלדי אלמוגים נוספים.

בעקבות אירועים אלו הגישה רשות הטבע והגנים כתב אישום נגדו באשמת פגיעה בערכי טבע מוגנים, אחזקה שלהם ואף סחר בהם.

הנאשם בחר לנהל הליך משפטי שלם ולא נטל אחריות על מעשיו, אך נוכח הממצאים והעדויות החליט השופט להרשיע אותו באשמה של פגיעה ואחזקת ערכי טבע מוגנים בניגוד לחוק.

השופט ציין בגזר הדין את חומרת מעשיו של הנאשם לרבות התנהלותו האטומה, עת סירב לתת מים מהאקווריום בביתו לטובת הובלה בבטחה של ערכי הטבע שהוצאו מביתו לגן החיות התנכ"י בירושלים, תוך שהוא מבין ויודע את הנזק שייגרם בעקבות כך לערכי הטבע המוגנים.

סירובו זה גרם לכך שהפקחים נאלצו לנסוע לגן החיות התנכ"י כדי להביא מים מתאימים להובלת ערכי הטבע מבית הנאשם וזאת במטרה להובילם בבטחה.

בגזר הדין ציין השופט כי שמורת הטבע בים הדרומי באילת הינה שמורה ייחודית בארץ ואף בעולם שמושכת אליה רבים, והרשויות ובראשן רשות הטבע והגנים, פועלות כדי לשמור על ערכי הטבע המיוחדים שבה לטובת הציבור כולו. עוד ציין השופט כי לפגיעה בערכי הטבע המוגנים השלכות רחבות והרסניות, והנאשם לא רק החזיק בהם אלא גם פגע בהם.

לדברי זיו נדר, חוקר מפרץ אילת ברשות הטבע והגנים, "מפרץ אילת התברך בערכי טבע ייחודיים שיש לשמור עליהם לטובת הדור הנוכחי והדורות הבאים. אנו רואים בחומרה כל ניסיון לפגוע בערכי טבע אלו ונמשיך להשקיע משאבים רבים באכיפה ובמיצוי החוק עם אלו שבוחרים לעבור על החוק ולפגוע בטבע היפה של כולנו. אנו מברכים על החלטת בית המשפט לגזור עונש כבד על הנאשם למען יראו וייראו".