'בגלל הכנסת ביהמ"ש מבטל חוקים'

יו"ר התנועה לאיכות השלטון: הכנסת הפכה כלי שרת בידי הממשלה, חוקיה אינם ראויים ולכן אין לבית המשפט אלא להתערב ולפסול חקיקה.

חזקי ברוך - ערוץ 7 , י"ג באדר תשע"ח

בדיון מיוחד שהתקיים בכנסת מבקר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עורך הדין אליעד שרגא, את התנהלות הכנסת שלטעמו סירסה את עצמה, הפכה לכלי שרת בידי הממשלה והחקיקה שהיא מגישה אינה ראויה עד כדי כך שלבית המשפט לא נותר אלא לבטל חוקים.

"קרה פה משהו שאנשים לא קולטים", אומר שרגא, "לו היית חוזר שלושים שנה לאחור בית המשפט היה יחסית חלש ולא אקטיבי כי הכנסת הייתה חזקה והרשות המבצעת הייתה מאוד חזקה. הרשות השופטת שיחקה משחק סולידי. כשכל המערך הזה השתנה והכנסת נחלשה הכנסת הפכה להיות שחקן לא רלוונטי".

לטעמו של עו"ד שרגא בהתנהלותה "הכנסת היא שנתנה סמכויות לבית המשפט, ומי שחוקק את החוקים שנתנו את יכולת הביקורת השיפוטית אלה היו מחוקקים בכנסת ישראל". לדבריו במקום להפנות את האצבע המאשימה לעבר הרשות השופטת בנושא מאזן הכוחות בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת יש לבחון את המתרחש ברשות המחוקקת.

"בגלל שהכנסת איבדה את הכוח שלה היא הפסיקה להיות גוף מפקח והפכה לגוף מחוקק בלבד כי זה מה שנשאר לכם, ולכן אנחנו רואים את כל החקיקה המוטרפת הזו שנעשית בקצב הסמבה של הטוויטר. אנשים רוצים את הכותרת שלהם בעיתון של מחר בבוקר אז הוא יגיש אלף הצעות חוק כדי לקבל את זמן המסך שלו. זה מה שקרה עם הכנסת. אם הכנסת הייתה באמת מפקחת על הממשלה ולא מאפשרת לעשות את כל מה שהיא רוצה היו לכם (פונה לחברי הכנסת משתתפי הפאנל) הרבה כותרות והרבה סיפורים. כל המדינה הייתה עוצרת את הנשימה יותר מכל הצעות החקיקה הללו".

ממשיך שרגא בפנייתו לחברי הכנסת וקובע כי היו בידיהם מנגנוני פיקוח, ואולם הם זנחו אותם במו ידיהם "והיום מנסים לבנות לכנסת קביים כדי להתאושש".

לשאלה אודות פסילת חקיקה בידי בג"צ, אומר שרגא כי הכנסת הפכה למעין 'סנשו פנשה' של הממשלה, כהגדרתו, ובמציאות שכזו "הממשלה אומרת שבעוד 48 שעות יהיה חוק ואכן בעוד 48 שעות יש חוק. מי צריך כעת חוק תקציב שעובר עשרה חודשים לפני 2019 ובתוכו חוק הסדרים הנוטל מהכנסת יכולת לעשות חקיקה הומוגנית ורציונאלית, מכריח אותה להצביע והכנסת אומרת אמן".

לטעמו של שרגא במציאות ובהתנהלות שכזו החקיקה אינה "אפויה" כראוי ולכן לבית המשפט אין ברירה אלא לבטל את החוק בהתאם לסמכויות שניתנו לו. להערכתו המציאות הייתה שונה בתכלית "אם היו עושים את חוק מיסוי דירה שלישית בצורה ראויה ובמינונים הנכונים", ובהתנהלות שכזו יתכן ומלכתחילה לא היו מעלים את החקיקה הזו.