אימון מיוחד באוגדה 91

למרות הסטטוס קוו והשקט היחסי שנשמר בגבול הצפוני מאז מלחמת לבנון השנייה בזכות כוח ההרתעה של צה"ל, בפיקוד הצפון ממש לא נשארים אדישים למתרחש מצדו השני של הגבול ונערכים לתת מענה לאיומים התוקפניים ששולח ארגון חיזבאללה בשנים האחרונות.

בשבוע האחרון יצאו שתי החטיבות המרחביות שתחת אוגדה 91 ("עוצבת הגליל") האמונה על מרחב לבנון, לאימון מיוחד ורחב היקף במסגרתו תרגלו את כלל תרחישי הקיצון שיכולים להתרחש בגזרה, תוך מתן מענה שיבטיח את ביטחון אזרחי ישראל ולסייע להכרעת הכף.

"תרגלנו את כל מה שיכול לקרות בגזרה - מהרגע שנורה הכדור הראשון ועד לשיא המלחמה והיציאה להתקפה בשטח לבנון", מסביר סגן מפקד חטמ"ר 769, סא"ל חגי זוננשיין ומפרט: "הכוחות בחטיבה פועלים בלי הפסקה במטרה ללמוד את האויב, מהן יכולותיו ומהן חולשותיו, ולייצר בהתאם את התוכניות המבצעיות לזמן הסלמה, תוכניות שיתנו את המענה ההולם לאתגרים בהם ניתקל במערכה הבאה, וכמובן יגדירו גם כיצד לגבור עליהם".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל


"אסור לנו להתכונן למערכה הבאה כאילו היא לבנון השנייה"

במהלך התרגיל, גויסו כוחות המילואים של החטיבות המרחביות, ואלה לצד הכוחות הסדירים בגזרה, נדרשו לתפעל מספר רב של אירועים. את חלקם צה"ל כבר פגש בעבר, כמו איום המטענים והמארבים בסמוך לגדר ועד לירי טילים מסיבי לעבר העורף הישראלי, אולם תורגלו גם אירועי קיצון שעוד לא נתקלו כמותם בצפון, כמו ניסיונות של האויב לחצות את הגדר ולהגיע ליישובים הסמוכים.

"כשבונים תרגיל בסדר גודל כזה בגזרה הביטחונית אולי הכי משמעותית במדינה, טובי המוחות בצבא מתרכזים כאן במטרה ליצור אימון שיתרגל את הכוחות שלנו בצורה הטובה ביותר ויהפוך את המענה של צה"ל בצפון לעוצמתי הרבה יותר מהאויב שנפגוש בשדה הקרב", מבהיר סא"ל זוננשיין.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"צריך להבין שהאתגרים שאנחנו נתקלים בהם מצפון הם לא אותם אתגרים שחווינו לפני למעלה מעשור בלבנון השנייה", הוא ממשיך. "במלחמה, מי שמתכונן לקרב בהתאם למה שהוא פגש במערכה הקודמת - מפסיד, כי האויב תמיד עושה צעד קדימה. לכן, אסור לנו להתכונן למערכה הבאה בצפון כאילו היא לבנון השנייה. אנחנו צריכים להסתכל קדימה, ולהתכונן לקראת המערכה החדשה במטרה להיות מוכנים יותר מהאויב, להפתיע אותו ובסוף גם להכריע אותו".

"מודעים לאחריות שעל כתפינו"

הנחת העבודה המחמירה של פיקוד הצפון, היא שאם יתרחש אירוע ביטחוני משמעותי בגבול, הוא יקרה ברגע ובלי התרעה מראש, דבר שיחייב את הגמישות, הדריכות והמוכנות של כוחותינו בכל רגע במרחב, ולכן נושא זה נלקח לתשומת הלב בתרגיל האחרון.

אולם, לצד זאת, בין אם תתקבל התרעה מודיעינית או שמא הוא אכן יקרה בין רגע, בצה"ל יודעים שעל כוחותינו אסור להיות מופתעים.

"אנחנו מכירים את האויב מצוין, ולא אוסיף מעבר לזה", מציין סא"ל זוננשיין, ומעדיף שלא לשתף אודות הידע הרב של החטיבה על האויב שמעבר לגבול, ידע שאולי יהיה שובר שוויון במערכה הבאה. "תמיד יש הרבה איומים ופרסומים, אבל לנו בצבא יש את היכולת המודיעינית להבחין בין הדמגוגיה של האויב לבין הסיפור האמיתי מאחורי היכולות המבצעיות שלו. אנחנו רואים אותו פועל בסוריה ועוקבים אחר התפתחותו בלבנון, מארסנל הנשק שלו ועד לתורת הלחימה שלו, ואל מול זה אנחנו מתכוננים".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

אז איך מתכוננים? סא"ל זוננשיין מדגיש כי באמצעות האימונים הקדחתניים של מערך הכוחות המגנים בגזרה, דרך בניית המכשולים לאורך הגדר ועד ליצירת התוכניות המבצעיות של האוגדה בהתאם ליכולות האויב, מההגנה ועד ליציאה להתקפה, צה"ל ימנע מהאויב לממש את איומיו ויסוכלו הניסיונות להביא את הלחימה לתוך השטח הישראלי.

"צריך לזכור שהעבודה שלנו פה אף פעם לא נגמרת", מבהיר סא"ל זוננשיין. "גם בתרגיל וגם אחריו, אנחנו ממשיכים לעבוד פה כל הזמן מסביב לשעון ואסור לנו לקחת ולא לרגע הפסקה. אנחנו מודעים לאחריות שמונחת על כתפינו ואנחנו ממשיכים לפעול במטרה להגביר ולהעצים את המוכנות שלנו כך שתהיה תמיד גבוהה מהנקודה בה היא נמצאת כיום".

"חיזבאללה יודעים היטב מה יקרה ברגע שהם ייתקלו בנו"

אולם לצד הכוננות הגבוהה של החטיבות הצפוניות, לסא"ל זוננשיין חשוב להדגיש גם כי חיזבאללה עדיין מורתע, ועל אף היכולות שהוא רכש בשנים האחרונות והעובדה כי הצבא פועל מדי יום בכדי להתחזק ולספק מענה לאתגריו, האויב כלל אינו שווה בכוחו, ולא בקצת, לעוצמתו של צה"ל.

"אסור להתרשם מהאמרות בתקשורת וסרטוני התעמולה שמפיץ חיזבאללה", הוא מוסיף. "נכון, אסור לנו להקל ראש ביכולות של האויב לאתגר אותנו, אבל חשוב לעשות סדר - צה"ל הוא אחד מהצבאות החזקים בעולם ובטח במזה"ת, וחיזבאללה יודעים היטב מה יקרה ברגע שהם יתקלו בכוחותינו".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"צריך להבין שהלוחמים בצד השני רואים על הגבול את המוצבים הישראליים, וזוכרים מצויין את הלוחמים, הטנקים, התותחים, הספינות והמטוסים שלנו", מסביר סא"ל זוננשיין וטוען: "מול כל אלה, אני לא חושב שהאויב מעלה על דעתו שהוא יכול באמת להתמודד ולנצח את צה"ל. האם זאת תעודת ביטוח עבורנו? התשובה היא לא, ולכן אנחנו פה".

"כל אזרח בישראל יכול להיות בטוח - נדע לעמוד במשימה"

כעת, אחרי האימון, סא"ל זוננשיין מביע שביעות רצון מהיכולות שהפגינו לוחמיו: "פיקוד הצפון נמצא בשנים האחרונות כל הזמן בתהליך של התקדמות והתעצמות, ואני חושב שהתרגיל הנוכחי הוא נקודת שיא במוכנות שלנו לקראת לחימה אפשרית בגזרת הצפון".

"אנחנו הרבה יותר מוכנים משהיינו בלבנון השנייה", הוא משוכנע, ומבקש להעביר מסר לתושבי הגזרה: "כל אזרח בישראל יכול להיות בטוח שנדע לעמוד במשימה ונעמוד פה איתנים בכדי להגן על ביטחון המדינה".