ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: אלירן אהרון

ערב חורפי בשושן הבירה. אני בוחרת לי בגד שיתאים לאירוע. הוזמנתי להרצות בכנס נשים ענקי בבנייני אומת הבירה, שם מיטב המרצות תיאספנה ותרצינה דברי חוכמה שיירשמו בדפי ההיסטוריה הנשית-יהודית.

המצגת מוכנה, ונותרה רק השאלה איזו הופעה תכבד את האירוע. יש לי תחושת בטן שזו השאלה שמעסיקה 99 אחוזים מהמשתתפות, משום מה. אולי זה משהו מגדרי במקרה? נבדוק מהר אם זכרתי לכלול זאת במצגת. נושא הכנס הבינלאומי הזה הוא "מה בין מגדר להחפצה", או במילים אחרות: "Anything you can do I can do better".

אני לא אוהבת כנסים המוניים, אבל כאן מדובר בכנס יחיד במינו: המלכה ושתי מכנסת עשרות ארגוני נשים מהשורה הראשונה, ומבקשת לקבוע מסמרות פמיניסטיים בחוצות בירת פרס ומדי. אישה בל תיעדר. קול קריאה ייצא מהכנס ויכריז: לא עוד היררכיה מגדרית. אנחנו לא בחורילות. אנחנו לא נרקוד לפי שום חליל של שום איש ציבור מהמין הלא נכון. אנחנו גם כלל לא שוות לכם, אנחנו שוות הרבה יותר. את זה התבקשתי להוכיח בהרצאה מדעית שהכנתי, שאורכה רק כשש וחצי שעות, ובה יוצגו כל תמורות האבולוציה שחלו בתקופה שבין יצירת האדם מן האדמה החלולה והנמוכה, ליצירת המופת שיוצקה בפס ייצור מותגי אלוקי, מצלעו של אותו בן עפר ואפר.

המהפכה כבר הגיעה לאוזני נשות שושן הבירה. היא כבר כאן. כתגובת נגד להדרה של המין הנחות מתקהלים קבוצות-קבוצות של גברים מאוימים, ומבקשים לטכס עצה. הם נושאים שלטים נגד הדרת גברים, ונגד ההתנשאות הבלתי נסבלת של הבחורילות האלה. והנה, אחשוורוש, בהנף מהוסס של שרביט, מחליט לקיים כנס עוד יותר ענקי במרכז בנייני אומת הבירה. מה שלא הולך בכוח, הוא מאמין ומקווה שילך בעוד יותר כוח. ואולי גם עם א-ביסעלע משקה.

משתה נשים
משתה נשיםאיור: עדי דוד

ושתי תנאם על החפצה. לא עוד שלטי חוצות פוגעניים. לא עוד תמונות שלנו על משחת שיניים ואבקות כביסה. נבקש לדאוג לשוויון בפרסומות - מהי ההדרה הזאת של הגברילים מעולם הפרסום? מעכשיו רק דמויות גבריליות תתנופפנה על אריזות של מצעים וסבון כלים. ברחובות שושן לא תהיה פגיעה בנשים, על גבר שיעבור לצד השני של המדרכה כשעוברת לידו אישה יוטלו עבודות שירות של בייביסיטינג לכל האימהות היחידניות בכירות הממשל. באוטובוסים 'מהדרין' הנשים תשבנה מקדימה, כשהגברים יוחבאו מאחורי מחיצה בסוף.

לק ואיפור

שרית תישא נאום שכותרתו "כל אשר תאמר לך עשה, גם צא". ריקי תיתן שיחה ליועצות משפחתיות על תבונה אימהית ותקשורת בונה עם הבנים, לפי שיטת "חנוך לנער על פי דרכו, גם אם אביו סומא לנעשה סביבו". ליאת תנאם על אהבה נכזבת והדרת אישה בתוך ביתה, ותציג הצעת חוק האוסרת על פוליגמיה. רחלי, על אם הדרך, מחכה שיאספו אותה, מבקשת לתבוע את מקומה בקברי האבות ליד האימהות. איך ייתכן שהיא נותרה בחוץ בקור ובחום, ממתינה לגאולתה?

מרי הנביאה תישא נאום מפוצץ הרים בנושא שררה נשית בעולם המודרני - שילוב נשים בפוליטיקה ושיבוץ מידתי של נשים במשרות ממשלתיות מכובדות. היא תודיע גם על פתיחת מערך שלם של בתי ספר למחול נשי ותיפוף, ותדרוש שמהופעות של שירת נשים ייעדרו כל הגברילים.

דבורילה השופטת, יושבת ראש הוועדה למינוי דיינים, תרצה על שילוב דיינים נבחרים בין טוענות רבניות בבתי הדין, ותציע לשקול שילוב של גברים יחידי סגולה בוועדה למינוי דיינים. סרח בת אשר ובנות צלפחד תובלנה את שדולת ירושת הארץ על ידי נשים, והטמעת שינויים מרעישי עולם בדיני מקרקעין. תהיינה סדנאות על שחיטה נשית ומשגיחות כשרות תצגנה את פועלן.

חני, יושבת ראש עמותת גבאיות בתי התפילה, תישא נאום מרגש על תפילה נשית ותזמין את הציבור לאירוע של אנרגיה נשית שופעת ומרוממת בשילה הקדומה. ברוריה האמוראית תוביל את פורום המדרשות הפמיניסטיות לנשים, כאשר בראש סדר היום יעמדו הנחת תפילין על ידי נשים וקריאת המגילה על הבמה.

והנה, מעל כל גבעה גבוהה ומתחת לכל עץ רענן מתקבצות קבוצות-קבוצות של בנות נוגה, מנערה ועד גיל שיבה, עוסקות הן בחבורה של אפיית מצות. זאת מרדדת וזאת לשה וזאת מערבבת. בצד השני של החדר זאת על המערוך, זאת מכניסה לתנור וזאת עוסקת ברדייה של המצה מתוך התנור. מצות יד משובחות, מעשה ידי המין היפה.

המפגש מזמן חוויות נשיות מרעננות. ניקיונות הפסח הם רק חלק שולי מחוויית ההכנות לחג האביב, וטוב שכך. במקום לעסוק בסילוקו של החמץ, נשות דורנו עוסקות בהולדתה וביצירתה של המצה.

ובינתיים הגברילים יעשו פרצופים, ילבשו מסכות ויוציאו לשונות. אנחנו לא מתרגשות. אנחנו גם לא נעלבות. אנחנו ב"ה שונות. הציצו בממצאי מחקרי המגדר. הם מיטיבים ללמד כי זאת אכן תופעה פיזיולוגית מטה-גאולוגית-טרנסצנדנטלית התואמת לצאצאי הגורילות שלבשו דמות של אנשי מאדים, ושהטרנספורמציה האבולוציונית בדידם היא איטית עד מאוד.

צבא פרס ומדי ילבש עקבים וחליפות חאקי אופנתיות, פרי ידיהן של מעצבות דתיות צעירות. יעל הרמטכ"לית תוציא מנשר המחייב שיבוץ של מאפְּרות מוכשרות בשורות הלוחמות.

והעיר שושן תלבש לק ואיפור.

לתגובות: [email protected]