הודיעה שהישראלים והפלשתינים לא יאהבו את התוכנית אבל גם לא ישנאו אותה. ניקי היילי
הודיעה שהישראלים והפלשתינים לא יאהבו את התוכנית אבל גם לא ישנאו אותה. ניקי הייליצילום: רויטרס

תוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ תוצג בקרוב. שגרירת ארצות הברית באו"ם הודיעה שהישראלים והפלשתינים לא יאהבו את התוכנית אבל גם לא ישנאו אותה.

מן הסתם תהיה זו תוכנית שתציג מדינה ערבית נוספת בתוכנו בגבולות כאלה או אחרים. אין לתוכנית הזאת כל ערך או משמעות, משום שאי אפשר לכפות אותה על הערבים כי אין על מי לכפות. אין ישות לאומית פלשתינית מאוחדת ומקובלת על כל הפלגים שיכולה ליישם תוכנית שלום כלשהי.

על ישראל להודיע מיד שהיא מקבלת את התוכנית ככתבה וכלשונה מבלי להסתייג אפילו ממילה אחת. אין ממה לחשוש, כי אין אפילו בדל של סיכוי שהחמאס והג'יהאד האסלאמי וגדודי עז-א-דין אלקסאם ואש"ף ופת"ח עם אבו-מאזן ומרוואן ברגותי ויחיא סינוואר וחאלד משעל ואיסמעיל הנייה ומוחמד דחלאן וכיוצא בהם יצליחו לגבש עצמם לכדי צד להסכם כלשהו עם ישראל. גם אם ההיגיון הבריא אומר להם שכדאי להם לקחת את המוצע כשלב ראשון.

למנהיגי הערבים ביש"ע נוח מאוד עם המצב הקיים. הם עשירים מופלגים, וככל שהמציאות הזאת תימשך הם יתעשרו עוד ועוד. הקמת מדינה וניהולה מחייבים כללים הרחוקים מן המנהיגים הללו כרחוק מזרח ממערב. אנחנו ניווכח בכך מיד עם הצגת התוכנית, כשהם יתחרו ביניהם מי יותר קיצוני בסירובו. איש מהם לא יהיה ענייני או פרגמטי ולעולם לא יגיעו כולם ביחד להסכמה כלשהי. מספיק שפלג אחד מן הפלגים יתנגד בשביל לבטל כל אפשרות ליישם צעד אחד בתוכנית.

ההיגיון המערבי ידרוש מהצדדים להציג לוח זמנים. ישראל תאמר שהיא מוכנה להתחיל מחר בבוקר ולסיים את הצעד האחרון בעוד שנה. הערבים לא יוכלו אפילו להצביע על נציגים מוסמכים של כל הפלגים וממילא לא על לוח זמנים. קשה עד בלתי אפשרי לגבש נציגות כי צריך קודם לגבש שלוחים של אותה נציגות, ושלוחים כאלה אין, משום שפשוט אין עַם. מי יסכים להניח את נשקו? מי ידחה את השנאה? מי יוותר על הנקמה? מי בהם ידרוש ויתבע את השלום?

על ישראל להסכים לכל תוכנית מוצעת ולהודיע שאם היא לא תבוצע בתוך פרק זמן נתון, בגלל אי יכולתם של הערבים תראה ישראל עצמה חופשית לספח את כל השטחים שבשליטתה, להחיל ריבונות מלאה ולאזרח תושבים שיעמדו באמות מידה נוקשות. אין דרך אחרת. ולכל הדואגים לדמוגרפיה מוצע בזה: מדינת ישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית, עם רוב יהודי. תמיד. יש אפשרות כזו שאסור בינתיים לפרסם.