שכנים. אילוסטרציה
שכנים. אילוסטרציהצילום: ISTOCK
המרכז ליישוב סכסוכים בהסכמה של עמותת מוזאיקה ערך סקר שבודק את מערכות היחסים של הישראלים עם השכנים שלהם.

הסקר בוצע ע"י "פאנל פרוייקט המדגם" בראשות הד"ר אריאל איילון. על פי תוצאות הסקר, רוב הישראלים (57%) יפנו לשכנים שלהם במקרי חירום כגון פציעה בבית, 40% יפנו לשכנים שלהם כדי לבקש סוכר/חלב, ו-20% מהישראלים לא יפנו לשכנים שלהם בשום מצב.

שליש מהישראלים (31.1%) מכירים רק את השכנים בקומה שלהם (או שצמודים אליהם), שליש מהישראלים (31%) נמצאים בקשר קרוב עם השכנים שלהם.

כשליש מהישראלים (28.7%) מסתפקים ב"שלום שלום". רק 2% מהישראלים ענו כי הם לא מכירים את השכנים שלהם והשכנים לא מעניינים אותם. 6% מהישראלים מזהים את השכנים אולם לא יודעים את שמותיהם.

עוד עולה מהסקר שנשים נמצאות יותר באינטראקציה עם השכנים (35%) לעומת 27% מהגברים. ככל שהגיל עולה מכירים ונמצאים יותר בקשר עם השכנים. 38% בגילאי 55 ומעלה לעומת 26% בגילאי 25-45.

ביהודה ושומרון יחסי השכנות הם הקרובים ביותר. קרוב ל-45% נמצאים בקשר הדוק יותר עם שכניהם לעומת רבע מכך בתל אביב ואזור המרכז.

הסקר נערך לקראת ''שבוע דיבור חדש'', השבוע לקידום מחלוקת בונה שיצוין השנה בין ה-4 במרץ ועד ה-10 במרץ.

מנהלת עמותת מוזאיקה, רות נחנסון אנקרי, אמרה כי "סקר זה ממשיך מגמה שאנו רואים גם מסקר קודם על עליה בסכסוכי השכנים ותחושת ניכור הולכת וגדלה. זאת לצד צורך ברור ואמיתי של אנשים לשכנות טובה - בשעת צרה רוב הישראלים יפנו לשכניהם.

''תוצאות הסקר מחזקות את הצורך במנגנונים קהילתיים שמעודדים הכרות בין שכנים ובונים יחסי אמון וערוצי תקשורת לצד מתן שרות של גישור ויישוב סכסוכים בהסכמה בקהילה. לשם כך קיימים 37 מרכזי גישור ודיאלוג בקהילה ברחבי הארץ הפועלים תחת הרשויות המקומיות'', סיפרה.