גפני: לא מאיימים עלי

הוועדה המשותפת לחוק צמצום השימוש במזומן, ממשיכה להכין את הצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית.

בפתח הדיון הודיע יו״ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) כי החוק יפוצל כדי להצליח להעביר את תקציב המדינה.

יו"ר ועדת הכספים חה"כ גפני איים שלא להצביע על התקציב אם החוק יאושר ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד התנה את אישור התקציב באישור החוק.

בפתח הדיון אמר סלומינסקי, "אנחנו בין הפטיש לסדן. נאמר לי שחוק צמצום השימוש במזומן הוא חלק אינטגראלי בתקציב ושמשמעותו חצי מיליארד ש"ח הכנסות כך שאם הנושא הזה לא עובר אין תקציב. אני לא מוכן שעל כתפיי לא יהיה התקציב. מצד שני לא יכול להיות שום דבר על חשבון איכות החקיקה ובמצב רגיל לא הייתי עושה את הישיבות בצורה כזו כי החוק עדיין לא בשל. לא נגעו בחוק הרבה זמן ועד יום רביעי שהגיע אליי מנכ"ל משרד האוצר, לא הייתי מודע ללחץ הזמנים. זו מציאות לא נורמאלית ולא טובה".

סלומינסקי סיפר כי הוא מעורב בניסיונות ההידברות וביקש מיו"ר ועדת הכספים חה"כ גפני לשבת עם מנכ"ל משרד האוצר. "אם זה יוצא מהחיבור עם חוק ההסדרים והתקציב, אני מחזיר את סדר היום הקודם ונסיים את החוק בהקדם בצורה ראויה. בשלב זה נפצל את החוק וכל מה שלא קשור לתקציב יידון בניחותא אחרי הפגרה".

יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף, "אני לא מקבל את ההתנהלות הזו בחוק מורכב שיש בו הרבה פרטים והוא עלול לפגוע באזרחים ומצריך חקיקה מסודרת ונורמאלית. לאחר זמן רב שהחוק לא קודם האוצר חוזר לסורו ורוצה להעביר את החוק במחטף כמו במס על דירה שלישית. אם תתעקשו שחוק צמצום המזומן יעבור השבוע כשאני אמור להצביע על התקציב, לא יהיו הצבעות על התקציב. תחליטו מה שתחליטו אבל זה בוודאי לא ניהול תקין. הרי עד לרגע זה אין לאוצר נוסח".

לדבריו, "אפשר היה לעשות הכול מסודר אבל מישהו החליט שזה צריך להיגמר עם התקציב כי זה מכניס חצי מיליארד שקל לקופת המדינה. מדינת עולם שלישי לא הייתה אומרת את זה, מישהו חושב נורמאלי כשהוא אומר את זה? האם לא יהיה פרק זמן נורמאלי לתת לאנשים להסתגל? קשישים ואנשים שנותנים מזומן לילדיהם? צריך לדבר מה מותר ומה עושים אבל לא לשקר שהולכים להרוויח מזה. להחשיב את זה בהכנסות זה נורא ואיום כי הפירוש הוא שלקחו מאנשים שלא התרגלו לחוק הזה. אתם באופן קבוע מזלזלים בכנסת. הכנסת בשבילכם היא מכבסת חוקים, ועליי לא מאיימים שלא יהיה תקציב. בנטו משפחה והפחתת מיסים לא נוגעים, שם עוברים מיליארדים".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד השיב לגפני, "יש שיח ביני לבין יו"ר ועדת הכספים, מבחינתו זה נושא שעלה ברגע האחרון והאמת היא שהנוסח יושב שנתיים בכנסת. הוא ניסה למנוע את התקדמות החוק ובסוף סוכם על ועדה משותפת. אני רוצה להיות ענייני ולפתור. השבוע זה האחרון לסיום הדיונים לקראת הצבעות התקציב.

"בעוד אפשר לעשות ויתורים כאלו או אחרים אין דרך לפצל ולהוציא דברים פיסקאליים כי המשמעות היא שאנחנו לא מתכנסים לתקציב. ככל שלא יהיה תקציב עד 15 במרץ שר האוצר הסביר את המשמעויות. דיברתי עם יו"ר ועדת הכספים ואמרתי שכל סיכום שיהיה פה יסוכם גם איתו בהבנות תוך תנאי שהמסגרות הפיסקאליות לא נפגעות. לכן אנחנו מבקשים לקדם את הנושא כמה שיותר מהר".

"אני מקבל את הרעיון של יו"ר הוועדה סלומינסקי לפיצול ודיון רק בנושאים הפיסקליים והנחיתי כמה שניתן לצמצם ולהקל על החוק. זה השבוע האחרון לוועדות לסיים את תפקידן שנוכל להעביר את התקציב. ככל שהקואליציה מעוניינת להעביר את התקציב אבקש לוודא שהוועדות יעשו עבודתן.

״אנחנו לא רוצים לעבוד תוך מחלוקות אלא בניסיון להגיע להבנות. ככל שיו"ר ועדת הכספים יסכים להצביע על הדברים שעל שולחנו הוא יצביע גם כאן, וכרגע יש אי הסכמות במישור הפוליטי והמקצועי. אני מקווה ומאמין שהתקציב יסתדר ויעבור, כמו בתקציבים הקודמים למרות הנטייה להגיע עד הרגע האחרון", הוסיף.