יחס אנטישמי. קברים יהודיים בפולין
יחס אנטישמי. קברים יהודיים בפוליןחזקי ברוך

משלחת ממשלתית מפולין הגיעה לישראל ביממות האחרונות על מנת לדון בחוק השואה הפולני ובמשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות.

על רקע המשבר והשיחות התפרסם בסוף השבוע האחרון דו"ח של מחלקת המדינה האמריקאית שנכתב מיד לאחר סיום מלחמת העולם השניה המתעד את היחס המחפיר לו זכו יהודי פולין לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם השניה.

המסמך, שכותרתו היא "היהודים בפולין מאז השחרור" הוצג לעיתון "ג'רוזלם פוסט" על ידי מכון סיימון ויזנטל למאבק באנטישמיות.

על פי הדו"ח, "התקריות האנטישמיות היו כה אלימות והפחד של הניצולים היהודים המעטים לחייהם היה כה נרחב שדווח כי חלק מיהודי פולין העדיפו להימלט לשטח האמריקאי בגרמניה מאשר להישאר בפולין", הבהיר הדו"ח. "אחרים, ששבו לפולין, חזרו למערב גרמניה לאחר שהות קצרה בלבד. יהודים פולנים במחנות פליטים בגרמניה סרבו פה אחד לשוב למולדתם".

הדו"ח ערך השוואה בין יחס הפולנים ליהודים ליחסם של הגרמנים הנאצים וציין כי יהודים רבים העדיפו להימלט מהמדינה לאחר המלחמה, אפילו לגרמניה.

"יש מעט מאוד ספק שמגמות אנטי יהודיות נוכחיות בפולין מייצגות המשכיות של פעילות מצד קבוצות ימין שהחלו לפני 1939, כאשר גם למפלגות פוליטיות גדולות היו מצעים אנטישמיים", ציין הדו"ח.

"במלים אחרות, אין משהו שהוא חדש או שונה בגל האנטישמי הנוכחי. יחד עם זאת, הטונים האנטישמיים בפולין של לפני המלחמה, תרמו לכך שפולנים רבים קיבלו את תורת הגזע הנאצית, ויש ראיות לכך שהפולנים רדפו את היהודים באופן נמרץ כמו הגרמנים במהלך הכיבוש הנאצי. כאשר הנאצים נסוגו מפולין, הם הותירו בה שרידים משמעותיים מתורת הגזע שלהם".