מרדכי כהנא
מרדכי כהנאצילום: דובר צה"ל

"למעלה מ 28 שנה שירתתי את המדינה בכל המקומות הכי קשים ותראה בסוף איך אני מסיים, למה זה מגיע לי?", אמר תא"ל כהנא לאלוף קובי ברק, מפקדו ששפט אותו, ולא ברור אם היתה לו תשובה טובה.

אתמול בשעה שבע בערב בלשכתו של מפקד זרוע היבשה האלוף ברק, הסתיימה פרשה עגומה מאוד בצה"ל. בעיניים דומעות התייצב תא"ל כהנא, מי שהיה מפקד סיירת גולני בכיבוש המוקטעה במבצע חומת מגן ומהראשונים להיכנס לתוכה, מי שנפצע בהתקלות בעזה, מי שהוביל את יחידת אגוז בקרב הקשה במארון א-ראס בלבנון השניה, לשם נשלח באור יום, ומי שהתייצב מיד כמח"ט בית ספר למ"כים עם החטיבה לקרב בסג'עיה בצוק איתן - שם נפצע תחתיו חברו סא"ל שי סימן טוב, מג"ד 12.

נכון, שום דבר לא אמור לתת לו הנחות ממעשים פלילים חמורים, אבל השאלה אם זה המקרה ואם צה"ל לא מאבד פרופורציות ואת אנשיו הטובים בשם טהרנות היתר.

פרשה שהחלה בחשדות חמורים לגניבת ציוד צבאי לביתו, החזקת ציוד בבסיס, צביעת הרכב הצבאי החום ללבן, הסתיימה בסגירת התיק הפלילי בדין המשמעתי בלבד בשני סעיפים: עיכוב ציוד צבאי ואי קיום הוראות הצבא. הוא זוכה מסעיף התנהגות שאינה הולמת.

נתחיל מהסוף. התנהגותו של תא"ל כהנא לא היתה ראויה. הוא ידוע כברדקיסט והחזיק ציוד במכולה צבאית כמו קלאצ’ניקוב, מכונת כביסה ומייבש. בחקירת מצ"ח התברר כי גם החזיק ציוד נוסף בבית כמו קאטר, פנס, מדים, מסך מחשב לא עובד ומערכת אריזה ישנה לא עובדת.

לא בסדר, אין ספק. השאלה אם הפרשה הזו פלילית והאם ככה אמור קצין קרבי שנתן את חייו לצבא ולמדינה ובאמת סיכן את חייו פעם אחר פעם, בעידן שאת בני הנוער מתקשים בכלל לגייס לקרבי, לסיים את תפקידו. האם לא ניתן היה לעשות זאת בדרך אחרת - בטח כזו שמכבדת גם את הקצין וגם צה"ל?

במהלך החקירה הוא הודח מתפקידו. כשהוא רק הרהר במחשבה לחזור לתפקיד, היה מי שהעביר לו את המסר החד משמעי שכדאי שיתפטר מיוזמתו.

לתא"ל כהנא לא היה אופק שירות מבטיח. הוא גם לא סוכם לתפקיד תא"ל נוסף. משיקוליו שלו החליט לקבל את "ההמלצה" ולפרוש. הפרסומים פגעו בו ובמשפחתו וכשהבין שכל זה רק בשביל עוד כמה חודשי שירות בלבד, עדיף לו לעצור את מחול השדים סביבו.

עם גיוסו לצה"ל הוא חטף מהתקשורת רק בגלל שיוכו המשפחתי, אחיינו של הרב כהנא, טייטל שליווה אותו בכל כתבה, וגם בסיומו של השירות הצבאי באופן סימלי חטף מהתקשורת. נכון, נאמר בפעם האלף, הוא לא בסדר - אבל השאלה אם הם הפרסומים אז והיום נגדו הגיעו לו.

לסיכום בין הגיבוי המוחלט של המפכ״ל רוני אלשיך לפקודיו (פרשת ריטמן) לבין טהרנות יתר של הרמטכ״ל איזנקוט (פרשת כהנא) צריך למצוא את דרך האמצע ההגונה והראויה.

הכותב משמש ככתב הצבאי של העיתון ידיעות אחרונות והדברים פורסמו בחשבון הפייסבוק שלו.