נתניהו נואם באייפאק
נתניהו נואם באייפאקצילום ארכיון: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אחר הצהריים (שלישי) בוועידת השדולה הישראלית איפא"ק הנערכת בוושינגטון.

בנאומו הודה נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על החלטתו להעביר את השגרירות לירושלים.

"תמיד נהדר להיות כאן, אך כפי שאמרתי לנשיא טראמפ אתמול, זה נהדר יותר להיות בבירה האמריקנית וושינגטון אחרי שהיא הכירה בירושלים בירת ישראל. תודה לך טראמפ על ההחלטה ההיסטורית הזאת ועל ההחלטה להעביר את השגרירות אליה", אמר נתניהו.

"האם אתם זוכרים את הסרט 'הטוב הרע והמכוער' של קלינט איסטווד? אני אדבר על הטוב, הרע והיפהפה. הטוב הוא כל הטוב שאנחנו עושים בעולם, הרע, היא פעילות איראן בעולם", הוסיף נתניהו.

נתניהו אמר עוד כי ישראל מעולם לא היתה חזקה מבחינה צבאית כמו בנקודת הזמן הנוכחית, "ישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר מבחינה צבאית, עם מערכות קרב כמו כיפת ברזל, מטוס ה-F-35 ומערכות נוספות שפיתחנו בעזרת ארה"ב. תודה לכם. הצבא המדהים הזה מלווה במודיעין יוצא דופן, הטוב בעולם. שירותי המודיעין הישראלים סיכלו עשרות פיגועים ברחבי העולם".

"פיתחנו מערכות צבאיות רבות בעזרת ארה"ב. תודה אמריקה, תודה לכם נשיאים אמריקנים, תודה לקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. תודה לכם, איפא"ק, על שעזרתם לזה לקרות", הודה נתניהו.

"הכלכלה הישראלית פורחת בזכות השוק החופשי שמאפשר להוציא את הגאונות היהודית", טען נתניהו, "בין החברות הגדולות בישראל, ישנן חברות כמו אפל, גוגל, אמזון - לכולן יש מרכזי פיתוח בישראל. זה בזכות שילוב של ביג דאטה, טכנולוגיה, וחדשנות".

"זוכרים שדיברו על הבידוד של ישראל? בקרוב, המדינות שלא יהיו בקשר איתנו - הן יהיו מבודדות. המדינות שיחרימו אותנו? אנחנו נחרים אותן!", קבע נתניהו לקול תשואות צירי הוועידה.

נתניהו התייחס גם לנושא האיראני ואמר, "איראן היא הכוח מאחורי כל כך הרבה דברים רעים. המסר שלי היום - מוכרחים לעצור את איראן ואנחנו נעצור את איראן".

"הזהרתי כי המשטר באיראן אינו יכול להיות אמין, שההסכם יכול לעזור לה להתחמש ולפתח נשק גרעיני. זה בדיוק מה שקרה, וזה מה שהיא עושה היום", ציין נתניהו.

"בשבוע שעבר קראנו את מגילת אסתר. הפרסים כשלו אז ויכשלו עכשיו! לא נאפשר לה לפתח נשק גרעיני, לא עכשיו - לא בעוד עשור - אף פעם", הוסיף ראש הממשלה, "טראמפ הבהיר שיבטל את העסקה עם איראן אם לא תשונה. ישראל ומדינות אחרות יעמדו לצידו".

"ישראל מחויבת להשיג שלום עם כל שכנינו, כולל עם הפלסטינים", הצהיר נתניהו, "כדי שיהיה שלום אבו מאזן צריך להפסיק לתמוך בטרור. הוא משלם למחבל שרצח את משפחת פוגל. איזה מסר זה שולח לילדים הפלסטינים? תרצח יהודים ותהיה עשיר"

אתמול נאם בוועידה סגן נשיא ארה"ב מייק פנס שהדגיש את המחויבות של הממשל הנוכחי להבטחת ביטחונה של ישראל באזור, על ידי הרתעה של איראן. "אם הסכם הגרעין לא יתוקן בחודשים הקרובים, ארה"ב תיסוג מההסכם באופן מיידי", אמר פנס, "ארה"ב לעולם לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

"אנחנו עומדים לצד ישראל משום שזה מה שהעם האמריקני תמיד עשה", אמר, "בגלל שמטרתה היא מטרתנו, ערכיה הם ערכינו, מאבקה הוא מאבקנו".

שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן אמר במהלך נאומו באיפא"ק כי צריך להפסיק להאשים את ישראל בכך שאין שלום. "אירועים כמו הכרה בירושלים מייצגים שינוי עמוק ביחס האמריקני לישראל", אמר פרידמן, "היחסים תמיד היו מיוחדים והתעלו מעל הפוליטיקה, אבל אני חשוב שכעת המצב טוב מאי פעם".

"אין אנשים פרו-ישראלים שאינם תומכים בשלום. לומר שאתה פרו-ישראלי ותומך בשלום זה מיותר. אם אתה תומך בישראל אתה מוכרח, בהגדרה, לתמוך בשלום. אני מציע שנאשים מישהי שאינה ישראל בכך שאין כרגע שלום".

אתמול נפגשו נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן - פגישתם החמישית של השניים בשנה האחרונה. טראמפ פתח את דבריו ואמר כי "היחסים בין שתי המדינות הם הטובים ביותר אי פעם". כמו כן, התייחס הנשיא האמריקני להחלטתו להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. "הרבה נשיאים הבטיחו זאת, אני גם קיימתי", אמר, "יתכן שאגיע לפתיחת השגרירות".

הנשיא האמריקני הביע גם את רצונו לפתור את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "שלום יהיה דבר גדול, אנחנו עובדים קשה כדי להשיג זאת", אמר. "אני סבור שהפלסטינים מעוניינים לחזור לשולחן המו"מ, אם זה לא יקרה לא יהיה שלום", הוסיף וסיכם: "הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים - העסקה הקשה ביותר".