שופט כדורגל (ארכיון)
שופט כדורגל (ארכיון)צילום: פלאש 90

כוחנו באחדותנו. כך נכתב על חולצותיהם של עוזרי השופט במשחקי ליגת העל שבכדורגל, קווני המשחק. כיתוב זה הינו חלק ממחאת הקוונים המקצועניים הדורשים תוספת לשכרם.

המחאה שפרצה הערב (מוצאי שבת) באופן מתואם ואחיד בכל משחקי ליגת העל שבכדורגל, החלה בתום 15 ימים של סכסוך עבודה בין הקוונים החברים בהסתדרות לבין איגוד השופטים כשהחוק מתיר לקוונים לנקוט בצעדים ארגוניים של עיצומים ואף שביתה במידת הצורך בתום 15 ימים אלו בהם לא הגיעו להבנות.

מחאת הקוונים החלה הערב באופן מעשי במשחק הכדורגל בין הפועל חיפה למועדון ספורט אשדוד כשצמד עוזרי השופט סהר ארבלי ודביר שמעון הודיעו כי יעלו אל כר הדשא רק בשעה 18:30, רבע שעה אחרי שריקת הפתיחה המיועדת. צמד הקוונים הודיע על כך לשופט המשחק ארז פפיר ולקבוצות, והודיעו כי אין בכוונתם למנוע לחלוטין את קיום המשחק.

יש לציין כי באיגוד השופטים נערכו למחאת הקוונים כשהוציאו הבוקר הנחיה לפיה אם קוונים יחליטו במסגרת סכסוך העבודה שהכריזו לעזוב את המגרש תוך כדי משחק, השופטים ינהלו את ההתמודדות בלעדיהם.

10 דקות לפני שריקת הפתיחה במשחק בין מכבי חיפה להפועל אשקלון באצטדיון סלה שבדרום, הודיעו גם צמד הקוונים שם כי יעלו באיחור אל המשחק כחלק מהמחאה.

כנגד צמד הקוונים דן אוצ'ניק ודביר סימון, שפתחו את מחזור סיום העונה הסדירה בליגת העל שבכדורגל הערב, במשחק בין בני יהודה למכבי נתניה נמתחה ביקורת גדולה מצד חבריהם הקוונים כשאלה לא לקחו חלק במחאה ואיפשרו את קיום המשחק במועדו המקורי.

במשחק האחרון של הערב, בין האלופה בשנתיים האחרונות הפועל באר שבע לבני סכנין, כבר לא לקחו במנהלת ליגת העל בכדורגל סיכון כשהודיעו כי "בשל דחיית משחק קודם ותיאום מול זכיין השידור" נדחה המשחק בעשר דקות ממועדו המקורי, אך קווני המשחק הודיעו כי גם לדחיית משחק זה יעלו באיחור.

עוזרי השופטים אינם הודיעו עוד על צעדים נוספים במחאה כששם שומרים קרוב את הקלפים, אך נראה כי בהמשך השבוע תוחרף המחאה עד כדי אפשרות של השבתת אחד ממשחקי הליגה הלאומית שיתקיימו ביום שלישי הקרוב.

אגב, חולצות המחאה איתם הופיעו קווני הליגה שנשאו את הכיתוב "כוחנו באחדותנו" במקום לוגו הספונסר "יוחננוף", תגרום גם היא נזק לאיגוד השופטים כשזו תביא לקנסות מטעם הספונסרים המופיעים באופן תדיר על חולצות השופטים.

מטעם עורכי הדין של עוזרי השופט נמסר כי "היום פתחו השופטים את משחקי המחזור באיחור של רבע שעה. צעדי המחאה הננקטים על ידי השופטים נעשים במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז על ידי ההסתדרות הלאומית, לאור סירובה של ההתאחדות לכדורגל לקיים משא ומתן קיבוצי ענייני אל מול השופטים וסירובה להעלאת שכר שופטי ליגה א׳ ומטה וכן תשלום שכר עבור כנסים והשתלמויות, אליהם היא מחייבת את השופטים להגיע בהתנדבות".

לדברי עורכי דינם של הקוונים, "מדובר בצעד הראשון אותו נוקטים השופטים וככל שההתאחדות לכדורגל לא תתעשת ותחזור לשולחן המשא ומתן בנפש חפצה ובתום לב וכוונה להיטיב את תנאי העבודה של השופטים - יחריפו הצעדים".

בהתאחדות לכדורגל זעמו על החלטת הקוונים ומחאתם וטענו כי מדובר בלא פחות מסחיטה ופוגעת באוהדים, קבוצות ושחקנים. "ההתאחדות לכדורגל מברכת ומכבדת כל התארגנות של עובדים, אבל גם אז, ואפילו אם הוכרז סכסוך עבודה, חלה חובה להתנהל על פי כללים מוסכמים, המחייבים הודעה מוקדמת, זאת בהתאם להנחיית בית המשפט".

"ההתאחדות לכדורגל ואיגוד השופטים יפעלו בכל האמצעים העומדים אל מול ההתנהלות הסחטנית והברוטאלית של ההסתדרות הלאומית ו-ועד השופטים ועוזרי השופטים. חמור הדבר שהצד המסרב לקיים משא ומתן, מציב דרישות כספיות לתוספות של מעל ל-100% ביחס לשכר הנוכחי ומחרים כנסים מקצועיים, בחר עתה באקט של חוסר אחריות לפגוע באוהדים, בקבוצות ובשחקנים ולנצל אותם לטובת מהלך הפגנתי חסר תוחלת".

עוד אמרו, "ההתאחדות הבהירה לכל אורך הדרך כי היא נכונה להמשיך במו״מ, להשאיר לבית המשפט את ההחלטה בעניין הזכויות הפנסיוניות ולהיטיב את תנאי השופטים והעוזרים באופן אחראי. לא נאפשר פורענות כלכלית ולא ניתן יד למצב בו הקבוצות ידרשו לשלם מחירים שאינן יכולות לעמוד בהן"