גיזום לקראת האביב
גיזום לקראת האביביח"צ

גינה לי חביבה - טיפים להכנת הגינה לקראת האביב

בימי אלה ממש מסתיים לו החורף והאביב כבר בפתח. הרבה מקוראי שורות אלה עסוקים בימים אלה ממש בהכנת הבית והגינה לחג הפסח המתקרב. על פי נתונים שהוצגו לאחרונה, הישראלים נמנים עם המדינות בהן התודעה לרמת סביבת המגורים היא מהגבוהות בעולם.

לא בכדי, ההוצאות על טיפוח הבית והגינה תופסות נתח נכבד מההוצאות השנתיות במרבית בתי האב בישראל.

רגע לפני שאתם פושטים שרוולים ומתחילים לנקות את הגינה במרץ, בחרנו להביא לכם מספר טיפים שיעזרו לכם להפוך את הגינה למקום שכל המשפחה תרצה לבלות בה בימי האביב והקיץ שבאים עלינו לטובה וכל זה מבלי לקרוע את הכיס.

תכננון מקדים

כמו כל תהליך בריא, השלב הראשוני צריך להיות תכנון טוב וכשמדובר בגינה שלכם, צריך לשים לב לשני מרכיבים מרכזיים – האחד הוא הצורך שלכם והשני הוא היכולות.

גינה שמקשיבה לצרכים שלכם

לפני שמתחילים, חשבתם איזו תועלת אתם מעוניינים להפיק מהגינה? יש כאלה שיאמרו שאין כמו ריח עצי הפרי ויש כאלה שיעדיפו מדשאות רחבות לצד בריכה ופינת מנגל צמודה.

אם התברכתם בגינה הדרך הטובה ביותר ליהנות ממנה היא לתכנן אותה באופן כזה שישמש אתכם על הצד הטוב ביותר. העובדה שלשכנים שלכם יש מדשאות מרהיבות, לא אומרת בהכרח שדשא שדורש טיפול והשקיה יתאים לכם.

כמה זמן יש לכם לטיפול בגינה?

השאלה השנייה שצריך לתת עליה את הדעת היא הזמן שאתם יכולים ומעוניינים להשקיע בגינה. כידוע, אחזקת גינה מטופחת יכולה לשאוב מכם כוחות, זמן וכסף שלא תמיד תהיו מוכנים להשקיע אך הבשורות הטובות בעניין מסתכמות בכך שפניכם עומדות אפשרויות ללא גבולות כך שניתן לתכנן את הגינה באופן חכם שידרוש מכם הרבה פחות משאבים בדמות כסף, טיפול וזמן.

כך לדוגמה, עיצוב גינה באמצעות אבני חיפוי, צמחים רב שנתיים ומערכת השקיה אוטומטית כמעט של תעסיק אתכם ברוב ימות השנה אך מצד שני הגינה תוכל לספק לכם הרבה שלווה ואת אותה פינת חמד מיוחלת.

גיזום או כריתת עצים

האביב והקיץ הן העונות שמומלצות לגיזום של מרבית העצים. גיזום עצים מקצועי יכול לעשות לכם הרבה סדר בעין והפוך את הגינה להרבה יותר גדולה. מעבר לכך, גיזום נכון יתרום באופן ממשי לבריאותו של העץ ויעזור לו לצמוח באופן נכון ובצורה יפה שיחד יביאו הרבה יתרונות לגינה שלכם.

מעבר למועד, בגיזום עצים צריך לשים לב לכך שחיתוך הענפים נעשה בנקודות הנכונות – כאלה שמצד אחד יסירו ענפים ישנים ויאפשרו לקרני השמש לחדור אל הענפים הפנימיים אך מצד שני גיזום שלא יפגע בצמיחה של העץ בעתיד.

אם אין לכם את הידע הנדרש לגיזום עצים נכון או אם מדובר בעצים גבוהים או ענפים רחבים במיוחד, מומלץ לפנות לגוזם מקצועי שיבצע עבורכם את העבודה ואף יפנה את הגזם שנותר.

מקרים שבהם צריך לכרות עצים

באופן כללי, כריתת עצים היא לא משהו שהיינו ממליצים בדרך כלל אך ישנם מקרים שזה יהיה הדבר הנכון ביותר לעשות. אם מדובר בעץ שענפיו חודרים אל השביל או מצילים את הדשא באופן מוגזם, אנו ממליצים לגזום אותו ולא לכרות.

לעומת זאת, במקרים שבהם מדובר בעצים חולים או יבשים, הדרך המומלצת לעתים תהיה כריתה שלהם. בנקודה זאת יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת ושעשויים להפתיע אתכם.

באופן כללי, על פי החוק במדינת ישראל, חל איסור לכרות עצים מוגנים. אתם שואלי וודאי מהם עצים מוגנים והתשובה היא כל עץ בגובה שני מטרים ויותר ושקוטר הגזה במרחק 1.3 מטר מהקרקע שווה או גדול מ-10 ס"מ.

למען הסר ספק – החוק תקף גם בגינה הפרטית שלכם (כן – קראתם נכון) כך שאינכם רשאים על פי חוק לכרות עץ ללא אישור מקדים. באתר זה תוכלו לקבל את כל המידע בנושא כריתת עצים לרבות הדרכים הנכונות להנפקת אישורים ולבחירת כורת עצים מוסמך שצריך להיות בעל רישיון וביטוח מתאימים.

תקציב שפוי

ישנם שני ענפים שבהם הישראלים חורגים הרבה מעבר לתקציב המתוכנן. האחד הוא ענף השיפוצים והשני הוא התקציב לתכנון ואחזקת הגינה.

מכיוון שאנו עוסקים כרגע בהכנת הגינה, נתמקד מטבע הדברים בנקודה השנייה. מאוד קל לאמץ מחשבה שבכמה מאות שקלים, אפשר להכין את הגינה אך בפועל, ברגע שנכנסים אל המשתלה או אל חנות רהיטי הגן, הפיתויים רק הולכים וגדלים ומאוד קל לפתוח את הארנק והתחיל לפרוס לתשלומים עד לקיץ הבא.

אם להיות מעשיים, ניתן ורצוי להכין את הגינה בתקציב שפוי. מעט עבודת כפיים (ויש שיגידו זמן איכות), בחירה בעצים ושתילים צעירים והתמקדות בשלל המבצעים שמפורסמים בכל הקשור לריהוט גן, אפשר לקצץ את ההוצאות בעשרות אחוזים.

מעבר לכך בואו ונזכור שלצדכם עומד היתרון הגדול ביותר – אתם בוחרים לטפח את הגינה באביב שהוא המועד הטוב ביותר שיבטיח במרבית המקרים את הצלחת התהליך וקצב צימוח גבוה מאוד של כמעט כל שתיל או עץ שתבחרו.

בשורה התחתונה, כבר ראיתי עשרות גינות שבהן נשתלו שתילים צעירים וזולים אך תוך מספר חודשים, עם טיפול נכון, הם צמחו בקצב מפתיע למדי.

בנקודה זאת חשוב להיוועץ בבעל מקצוע על מנת להתאים את הצמחים באופן הטוב ביותר לתנאי השמש וההשקיה.

תחזוקה שוטפת

כל גינה מוצלחת דורשת תחזוקה שוטפת במידה כזאת או אחרת. לפני שאתם מתחילים בכלל לשתול את הצמח הראשון, תשאלו את עצמכם כיצד אתם מתכננים לבצע את התחזוקה? ברמה שבועית, חודשים או שאולי אתם שוכרים גנן?

תכנון הגינה על פי השאלות הללו יבטיח שהגינה תמשיך להראות במצב הטוב ביותר למשך חודשים רבים וטובים.

גם כאן עומדות בפניכם אפשרויות רבות. במידה שאתם חובבים מסורים של חצר הבית, כמות השתילים והעצים כמו גם סוגי הדשא שעומדים לבחירתכם כמעט שאינם יודעים גבולות. מצד שני, אם אין לכם את הזמן הדרוש, מדוע שלא תשקיעו באבני חיפוי או אפילו דק (גם כאן צריך לקחת בחשבון תחזוקה שנתית אם כי לא יקרה במיוחד כאשר מבצעים אותה לבד).

זכרו, גינה מטופחת וכזאת שתואמת את הזמן הפנוי והנכונות שיש לכם להשקיע בה, תניב לכם את התוצאות הטובות ביותר במסגרת תקציב שפוי. פנו את הזמן הדרוש, בחרו את הצמחים המתאימים ותתחילו ליהנות לא רק משהיה בחצר הבית אלא גם מהטיפוח של החצר.