לא נאפשר לרבניות להיבחן בהלכות נידה

שורה של נשות הלכה דתיות פנו בימים האחרונים לרבנות הראשית לישראל בכדי להרשם לבחינה של הרבנות על הלכות ’נידה‘, אך הרשמתן לבחינה במערכת הממוחשבת נפסלה ללא כל נימוק.

בהקלטה משיחת טלפון שביצעה אחת הנרשמות מול הרבנות נשמעת נציגת הרבנות מסבירה כי לפי ״ההנחיות של הרבנות״, ״אין אופציה לנשים לעשות את הבחינה״.

הבחינה אליה מעוניינות הנשים לגשת עתידה להתקיים ביום חמישי הקרוב, כח באדר, והיא מהווה חלק מבחינות חודש ניסן שמעבירה הרבנות.

בעקבות הפסילה פנו שלשום (שני) המועמדות לבחינה, באמצעות ארגון ’עתים‘, למנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל, הרב יהודה גליקמן. במכתבן הן דורשות מגליקמן לנמק בדחיפות את ההחלטה לדחות את רישומן לבחינה. בארגון ’עתים‘ מציינים כי מדובר באפליה פסולה אשר עומדת בניגוד לחוק, בין היתר, מבחני הרבנות נחשבים למקבילה לתואר אקדמי ומקנים זכויות שונות במכרזים ציבוריים, כך שלא ייתכן שנשים לא יוכלו לקבל הכרה על לימודי הלכה במוסדות תורניים באופן דומה לגברים.

הרבנית שרה סגל-כץ מסבירה את ההחלטה שלה ושל חברותיה להירשם לבחינה. ״אם נשים עמלו בתורה והשכר שלהן הוא לא רק בשמים אלא גם בארץ בכך שהן יכולות לשמש את הקהל, מדוע לא לתקף את הדבר הזה? המצב הזה הוא מצב אבסורדי ומייצר היררכיה פסולה, בראש ובראשונה מבחינה הלכתית, בין גברים ונשים״.

הרב שאול פרבר, יו״ר ארגון ’עתים‘, מציין כי ״כשרבי אלעזר בן עזריה עלה לנשיאות, סלקו את שומר הפתח של בית המדרש ונתנו לכל התלמידים להיכנס. רוח זו צריכה להנחות אותנו גם בדורנו, עם הבשורה הגדולה של נשים שבוחרות להתקדם בתוך עולם התורה וההלכה, בתמיכתם והנחייתם של גדולי הרבנים והפוסקים בדורנו. עמדתה של מדינת ישראל והרבנות צריכה להיות קידום לימוד התורה ומתן אפשרות לכל אישה לגשת למבחני ההלכה ולקבל אישור רשמי על לימודיה״.

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "מחלקת הבחינות של הרבנות הראשית עורכת מבחנים לצורך בחינת כשירותם והסמכתם של רבנים או דיינים ע"פ קריטריונים שנקבעים ע"י מועצת הרבנות הראשית".

גורמים ברבנות הוסיפו כי "הרבנות הראשית היא גוף המסמיך נבחנים לכהונת רבנים או דיינים בפועל ואין מטרתה לבחון ידיעות הלכתיות של כל דורש. מאחר ונשים לא נבחרות לרבניות בפועל, הרבנות לא יכולה לעתר לבקשתן להיבחן בנושאים הללו. בבחינה הקרובה תתקיים בחינות להכשרת נשים למשגיחות כשרות על ידי הרבנות".