אילוסטרציה
אילוסטרציהThinkstock

22,000 אנשים בישראל מוגדרים ככבדי ראייה ומחזיקים בתעודת עיוור, אולם למעלה מ-300 אלף אנשים הם כבדי ראייה שלא עומדים בקריטריונים לקבלת תעודות עיוור אבל סובלים מקשיי ראייה בדרגות חומרה שונות. האם יש לעולם האופטומטריה החדש מה להציע עבורם ?

את השאלה הזו הצגנו ביומן ערוץ 7 בפני בת אור יחזקאל, אופטומטריסטית ומומחית לראייה ירודה ב"תשר - אופטיקה געש":

"כבד ראייה הוא מי שהמשקפיים הרגילים לא נותנים לא מענה וגם ניתוח או תרופה וזריקה לא פותרת את הבעיה", מסבירה יחזקאל ומפרטת: "בעולם הטכנולוגי יש מגוון פתרונות: פתרונות אופטיים ופתרונות אלקטרוניים".

בין הפתרונות האופטיים היא מציינת את המשקפיים הטלסקופיים ואת המשקפיים המיקרוסקופיים – משקפיים טלסקופיים הם משקפיים המשמשים לשיפור הראייה למרחק, במצבים כגון: צפייה בטלוויזיה, בהצגה או בקונצרט; ובנוסף: לזיהוי פנים וקריאת שלטים ברחוב. המשקפיים המיקרוסקופיים - משמשים לשיפור הראייה מקרוב (למשל, לצורך קריאת עיתון או ספר). פעולתם דומה למשקפיים טלסקופיים: הם מגדילים את האובייקט הנצפה, על מנת לחדד את הראייה - באמצעות עקיפת בעיית תאי הראייה המנוונים ושימוש בתאי הראייה בפריפריה של הרשתית.

לדברי יחזקאל אין מדובר במשקפיים הנראים כמשקפיים, אם כי ישנם גם משקפיים עם עדשות מעובות למי שמצבו קל עד בינוני. משקפיים מעובות אלה יכולות להגיע עד לעובי של סנטימטר לכל היותר. לדבריה הנראות אינה מטרידה במיוחד את הנזקקים לסיועם של המשקפיים הללו, בין השאר משום ש"ברוב המקרים מיועד לשימוש ביתי ומרבית האנשים לא מסתכלים על הצד האסתטי".

בין הפתרונות האופטיים הנוספים ניתן למצוא גם את זכוכיות המגדלת המאפשרת למטופל כבד הראייה להימנע מהרכבת משקפיים מיוחדים. לצד זכוכיות המגדלת הידניות, ישנן גם זכוכיות מגדלת שולחניות, המאפשרות הנחה שלהן על הטקסט, במקום החזקתן באוויר מעל הטקסט. כמו כן, ישנן זכוכיות המגיעות עם תאורה חזקה - המסייעת גם היא בחידוד הראייה ובקריאה.

קיימים גם פילטרים ומסנני קרינה. מדובר בפילטרים מיוחדים בגוונים מדויקים המונעים את העברת הגלים הקצרים של האור ועל ידי כך מפחיתים משמעותית את תחושת הערפול והסנוור ומגבירים את חדות הראיה. גווני הפילטרים הם בצבעי צהוב חום וכתום, נראים לעיתים כמשקפי שמש וישנם פילטרים שמתכהים בשמש.

לבד מהפתרונות הללו קיימים גם מענים מתחום האלקטרוניקה ובהם מסכים לקריאה וטלוויזיה במעגל סגור. מכשירי הגדלה אלקטרוניים לקריאה פועלים על בסיס טלוויזיה במעגל סגור. המכשיר מורכב ממסך עם מצלמה המצלמת את הטקסט - ומאפשרת הן את הגדלת הטקסט והן את שינוי הקונטרסט של הטקסט, באופן המסייע להתגבר על בעיית הראייה ולעקוף אותה. ההגדלה יכולה להיות עד פי מאה וניתן לשנות בה את הרקע של הדפוס, מה שלא ניתן לעשות באמצעים האופטיים. יחזקאל מציינת כי שינוי הרקע נדרש לעיתים מאחר וישנם לקויי ראייה שמתקשים לקרוא בגלל צבעים מסוימים.

בנוסף לזאת ישנן תוכנות ממוחשבות להקראת טקסטים כתובים בשפות שונות כולל עברית.

גם תוכנות הגדלה למחשב משמשות את לקויי הראייה. התוכנה מגדילה את התצוגה, ממסך מלא ועד לחלקי מסך מוגדלים, בהתאמה להעדפות המשתמש. תוכנות ההגדלה מאפשרות בחירת צורת ההגדלה, התאמת צבעי התצוגה למניעת סינוור ועייפות העיניים, בחירת צורה, גודל וצבע של סמן העכבר וסמן המקלדת וכל אלו ועוד מגוון תכונות בהפעלה פשוטה וידידותית למשתמש

לדברי יחזקאל המציאות הנוכחית שונה לאין ערוך מהמציאות שהייתה השלטת עד לפני שנים אחדות, וכבדי ראייה שעד לא מכבר היו מנוטרלים ממעורבות חברתית, מוצאים בפתרונות השונים מענה ראוי המקל על חייהם באופן דרמטי.