המגילות כבר לא גנוזות

שתיים ממגילות ממדבר יהודה נחשפות לראשונה בתערוכת ענק של רשות העתיקות שנפתחת היום בדנוור, קולורדו.

ערוץ 7 , כ"ח באדר תשע"ח

המשמרת טטיאנה טריגר מחזיקה את מגילת משפטי טהרה
המשמרת טטיאנה טריגר מחזיקה את מגילת משפטי טהרה
צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

שני כתבי יד מרתקים מתקופת בית שני מאוסף מגילות מדבר יהודה, ייחשפו לראשונה לציבור במוזיאון המדע והטבע שבדנוור, קולורדו.

המגילות נחשפות במסגרת תערוכת ענק של רשות העתיקות שנפתחת היום (חמישי), בה מוצגים יותר מ-600 פריטים עתיקים מישראל, בהם אבן מהכותל המערבי במשקל 3 טון, המשקוף הגדול והמרשים ביותר שנחשף בארץ מאחוזה מימי בית ראשון, וגולת הכותרת - 20 מגילות ממדבר יהודה, שיוצגו בשני סבבים מטעמי שימור.

בסבב הראשון תוצג לציבור לראשונה מגילה העוסקת בענייני טומאה וטהרה, ובסבב השני - חלק ממגילת חוכמת רז נהיה (ד), ובו מסרים אפוקליפטיים.

בשל תנאי השימור והטיפול הקפדניים של המגילות, על אף שמשך התערוכה נקבע לכחצי שנה, עשר מגילות, הנשמרות בתערוכה בתנאים מיוחדים ותחת בקרת תנאים מחמירה, יחזרו לארץ בתום שלושה חודשים של תצוגה והן יוחלפו בעשר אחרות. המגילות שיחזרו מתצוגה, ינוחו במשך חמש שנים לפחות במחסן המגילות של רשות העתיקות, בתנאי אקלים המדמים את תנאי מערות מדבר יהודה, בהן נמצאו.

המגילה4Q274 , משפטי טהרה, נכתבה בעברית בסוף המאה ה-1 לפנה"ס. המגילה עוסקת בענייני טומאה וטהרה על פי התורה, רק אנשים במצב של טהרה יכולים לעסוק בדברים שבקדושה. לפיכך, על אדם שנמצא במצב של טומאה להיטהר. טומאה עוברת מאדם או חפץ לרעהו, ועל כן, יש לצאת ממצב הטומאה ולהיטהר באמצעות פעולות מסוימות כמו טבילה, או בנקיטת צעדים אחרים, למשל, בידוד לפרק זמן מסוים אם גורם הטומאה הוא מחלה.

ריבוי המקוואות וכלי האבן שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות מימי הבית השני בארץ, מלמד כי דיני הטומאה והטהרה היו חשובים ביותר בחיי היום יום מתקופת החשמונאים ולאורך כל תקופת בית שני. מגילה זו, שתוצג לראשונה בדנוור, היא עדות נוספת למרכזיותו של הנושא. לפי מגילה זו, יש לבודד את האנשים הטמאים לא רק מהאנשים הטהורים, אלא גם מאלה הטמאים בסוג טומאה אחר. השקפה זו הופיעה מאוחר יותר גם בספרות חז"ל.

לוח ממגילת 4Q418 חוכמת רז נהיה (ד) אשר ייחשף לראשונה אף הוא במסגרת התערוכה, הוא חלק מחיבור חכמה מסוף המאה ה-1 לפנה"ס הדומה באופיו לספר משלי המקראי, אך כולל מסרים אפוקליפטיים. בחיבור, שנכתב ע"י מורה או חכם, הוא פונה לתלמיד ומורה לו מהי ההתנהגות המוסרית הראויה, שתאפשר לו להימנע ממעשים רעים. כך, מובטח לו שיצא נשכר בכל תחומי החיים, ושיצליח להגיע לדרגה הרוחנית הגבוהה של צדיקים. ההנחיות לחיי היום-יום כוללות עצות לפעילות עסקית הוגנת וכן לנישואים ראויים.

אחד המאפיינים יוצאי הדופן בחיבור זה הוא החזרה הרבה על הצירוף "רז נהיה", מונח שהחוקרים טרם הסכימו כיצד לפרשו. יש המפרשים אותו כ-"סוד הקיום", אך אפשר גם לפרשו כ"סוד שצופן העתיד". המסרים בטקסטים של רז נהיה, מוצגים כמידע שמגיע ישירות מאלוהים ומועבר דרך המשכילים לתלמידיהם.

בנוסף לשני כתבי היד האלה, יוצגו בשני הסבבים מגילות מקראיות, חוץ מקראיות וכיתתיות ממערות קומראן, המשקפות את העושר הספרותי של אוסף מגילות מדבר יהודה, וכן תעודה מתקופת מרד בר כוכבא (132-135 לספירה)

מגילות מדבר יהודה נחשבות לתגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר במאה העשרים, והשנה מציינים 70 שנה לגילוין. המגילות מציגות תמונה ייחודית של קשת האמונות הדתיות שרווחו ביהדות בעת העתיקה ושל חיי היומיום בתקופה הסוערת של ימי הבית השני. קטעי קלף ופפירוס עדינים אלו, בהם העותקים הקדומים ביותר של ספרי המקרא, השתמרו במשך 2000 שנה הודות לתנאי האקלים והחושך ששררו במערות שבהן הוטמנו, ולכן כיום הן נשמרות בתנאים המדמים את תנאי המערה במחסן המגילות של רשות העתיקות. כיום, ניתן לצפות בהם בספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי, המכילה מידע וצילומים על כאלף כתבי יד עתיקים.

לדברי ד"ר עוזי דהרי, סגן מנהל רשות העתיקות, מציין "בתערוכה הגדולה ביותר שהקימה רשות העתיקות איפ פעם, ביקשנו להראות לציבור האמריקאי את החיים בתקופת התנ"ך לא דרך הסיפורים המקראיים, אלא באמצעות ממצאים ארכיאולוגיים ממשיים. אני מאמין שמאות האלפים שנחשפים לתערוכה גם ישאפו לבקר במקום שממנו הגיעה כל המורשת המפוארת הזו. יש בתערוכה תרומה חשובה לתיירות לישראל".