הרב גולדברג: יש לחזק את הזהות היהודית באירופהחזקי

400 רבנים, שגרירים ואישי ממשל מכל מדינות אירופה, יחד עם נציגי הקהילות היהודיות ברומניה, השתתפו בערב הוקרה ל'מרכז רבני אירופה'.

האירוע נערך בבוקרשט בירת רומניה בסימן 18 שנים להקמת המרכז.

אורח הכבוד בכנס היה הרב ישראל מאיר לאו שריגש עד דמעות את הנוכחים כאשר סיפר את סיפורו של ידידו, מוישל'ה, שכילד בן 13 איבד את אביו במחנה בוכנוואלד ימים אחדים לאחר הגיעו לגיל מצוות סמוך לשבת הגדול שלפני פסח.

"אחרי ששמע את הבשורה הקשה הוא ביקש סידור כדי שיוכל להגיד קדיש אחר אביו ר' לייב'ל. הנוכחים בצריף אמרו שאין להם סידור שכן החזקתו היא סכנת חיים מיידית. כשגברו הפצרותיו אמרו לו שבמכבסת המחנה יש קשיש שמספרים כי הבריח סידור. מוישל'ה מיהר לגשת אל הקשיש, סיפר לו שרק שעה קודם לכן נפטר אביו ר' לייב'ל, וברצונו בסידור כדי שיוכל להגיד קדיש.

"הקשיש הכחיש שיש לו סידור", תיאר הרב לאו. ''בתגובה הוציא מוישל'ה מבגדי האסיר שלו את מנת הלחם היומית, בת 150 גרם, ואמר לקשיש: 'אמנם שבת היום, ואסור לצום, אך אני מוכן לעבור על איסור הצום תמורת הסידור לדקות אחדות כדי שאוכל להגיד קדיש יתום אחר אבא'".

הקשיש שהופתע מהנכונות לוותר על מנת הלחם היומית שלו, הוציא סידור קטן שדפיו מרוטים משימוש, הביט לצדדים ואז אמר: ''הנה הסידור אך זקוק אתה למניין לקדיש''.

על פי דברי הרב לאו, מוישל'ה השיב "זאת לא בעיה, הרי כאן במכבסה יש את בגדי האסירים היהודים שנרצחו על ידי הגרמנים. יהיו הם השלמה למניין יחד איתך. נטל את הסידור מידי הקשיש, פתח אותו ואמר: 'יתגדל ויתקדש' וחזר לצריף.

"חלפו ימים אחדים", המשיך הרב לאו וקולו נחנק בדמעות, "כוחות בנות הברית הגיעו ושחררו את יושבי המחנה. כל אחד פנה לדרכו. מוישל'ה עלה לארץ ישראל, בנה מחדש את חייו בבני ברק והקים משפחה מכובדת שומרת תורה ומצוות.

"לפני שנה, ימים אחדים לפני פסח, הוא נפטר. הגעתי אל ההלוויה וסמוך למיטתו סיפרתי לבני משפחתו ולנוכחים על ה'קדיש' שנשא אביהם על אביו-סבם הי"ד. אמרתי לו: '3 הבנים שלך יאמרו קדיש היום ובמשך כל השנה. הם לא זקוקים לסידור עבור כך. גידלת וחינכת אותם לתורה ומצות. והקדיש הזה שיגידו יהיה לעילוי נשמתך ולעילוי נשמת אביך ר' לייב שזכה בקושי בקדיש אחד אחר פטירתו. אך הקדיש הזה הרעיש עולמות עד היום הזה'".

הרב לאו פנה לרבני אירופה שנכחו בערב ההוקרה, "פעילותכם להפצת התורה והיהדות, הפעילות שעושה 'המרכז' שאנו חוגגים עתה ח"י שנים להקמתו, מחיה מחדש את יהדות אירופה. זאת הנקמה הגדולה ביותר בנאצים ימ"ש שהחריבו כאן, באירופה, את היהדות. הארץ הזאת בה אנו נמצאים, רומניה, היתה לפני המלחמה ערש החסידות. על אדמתה היא התחילה אך דבר לא נותר מכך.

"בעוד שבועיים וחצי עם ישראל יישב לליל הסדר, ילדים, אבות וסבים, ויגידו יחד 'והיא שעמדה לאבותינו ולנו שלא אחד עמד עלינו לכלותנו אלא שבכל דוד ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם'. גם היום גילויי האנטישמיות באירופה הולכים וגדלים. מנסים להחניק את קולה של היהדות בגזירות שונות. ולנו אין שיור אלא התורה הזאת.

"מה שמקיים אותנו כדי שהקב"ה יצילנו מיד, מי שמטפח ושומר עלינו זה אתם, רבני תפוצות ישראל, חברי 'מרכז רבני אירופה', המתגוררים באירופה עד שנגיע ל'חסל סידור פסח' 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'. הפעילות הזאת היא גם התשובה הטובה ביותר למחוקקים אנטישמיים", סיים הרב לאו את דברי ברכתו.

בערב ההוקרה נשאו גם דברים מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין, שייחד דברים על הפעילות הרבה, במגוון תחומים, שעושים הרבנים חברי ה'מרכז' למען יהודי אירופה ולמאבק כנגד ניסיונות החקיקה שמנסים למנוע פעילות יהודית.

סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג אמר בתום הכנס לערוץ 7, "יש לחזק את הזהות היהודית באירופה ולהילחם בהתבוללות. אנחנו פועלים רבות בנושא ההתבוללות שהיא הבעיה הכי קשה וגדולה לעם היהודי".