אנדרטת גטו ורשה
אנדרטת גטו ורשהFlash90

ארה"ב עושה צעד נוסף לקראת הסגרת הפושע הנאצי הקשיש לפולין.

מייקל קרקוץ' בן ה-99, המואשם כי פיקד על יחידת הלגיון האוקראינית ששירתה תחת האס.אס ושרפה כפרים פולניים ורצחה אזרחים יהודים ופולנים רבים במהלך מלחמת העולם השנייה, יעבור בימים הקרובים בדיקות רפואיות שיקבעו האם ניתן להסגיר אותו לפולין על מנת שיעמוד שם למשפט.

סוכנות הידיעות AP חשפה בשנת 2013 כי קרקוץ', יליד אוקראינה המתגורר במיניאפוליס בארה"ב, שירת כמפקד היחידה האוקראינית תחת הפיקוד הנאצי, שאחראית לרצח מאות בני אדם בשואה.

בחודש יולי האחרון דרשו הרשויות בפולין מארה"ב להסגיר את קרקוץ' לידיהם על מנת להעמידו למשפט, אולם הרשויות האמריקאיות טענו כי יש צורך להעביר את הנאצי הקשיש סדרת בדיקות רפואיות על מנת לבחון את מצבו הרפואי בטרם ההסגרה.

משפחתו של קרקוץ' מכחישה כי הוא מעורב בפשעי מלחמה. בנו, אנדריי, פירסם בימים האחרונים הודעה לאחר שנודע על ההסגרה האפשרית לפולין, בה נמסר כי "אבי היה ונותר חף מפשע ואנו מצפים לשחרורו המלא".

לטענת התובעים מ"המכון לזיכרון לאומי" בפולין, קרקוץ' היה מפקד יחידת "לגיון ההגנה העצמית" האוקראיני שפשטה על כפרים במזרח פולין בחודש יולי 1944 והרגה עשרות ויתכן שאף מאות בני אדם. הם דורשים להעמידו לדין בפולין על ביצוע פשעי מלחמה, למרות גילו המבוגר.

גם התביעה בגרמניה חקרה את מעורבותו של קרקוץ' בביצוע פשעי מלחמה בשואה ואף קבעה כי יש מספיק הוכחות להעמידו לדין, אולם החליטה לגנוז את המלצותיה בנושא לאחר שרופאיו של קרקוץ' וטענו כי אינו מסוגל לעמוד לדין בשל גילו המבוגר.