איילת שקד
איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) הגיבה הבוקר (שישי) לתחקיר שביצע עיתון "הארץ", ולפיו חמישה מתוך 12 אנשים שמינתה לתפקידים בכירים במשרד המשפטים, מזוהים עם מפלגת הבית היהודי.

''עצה להארץ", כתבה שקד בטוויטר, ''מקארתיזם עושים בצורה מקצועית או לא עושים בכלל. מה עם ההצבעות של הסבתות? ושל הדודים? וטיפ קטן: בליכוד, כמו בבית היהודי, הפריימריז הוא של כלל החברים ולא של חברי המרכז''.

על פי התחקיר, המינוי הראשון התפקד בעצמו לבית היהודי, השני נתמך על ידי בנט לתפקיד מנכ"ל הרבנות הראשית ורעייתו הצטרפה אשתקד לבית היהודי, השלישי היה הרמ"ט של השר המנוח אורי אורבך ז''ל ובן לשני הורים שהתפקדו למפלגה.

המינוי הרביעי לא מזוהה באופן ישיר עם "הבית היהודי", אך בעיתון נכתב כי הוריו ואחיו התפקדו למפלגה, בעוד הוא עצמו התחנך במדרשייה שבה התחנכו ראשי מפעל ההתיישבות, ומתפלל בבית הכנסת של בנט. המינוי החמישי הופיע ברשימת המתפקדים לבית היהודי, כמו גם הוריו, אך הכחיש שהתפקד.

בכיר במשרד המשפטים אמר ל"הארץ" כי "כולם יודעים וחיים את המציאות שבה המינויים נחתכים כולם לפי רצון השרה - בין אם בגלל זיהוי דתי או ימני". לדבריו, "למי שהוא סתם מצוין מקצועית ובמהלך הדברים הטבעי היה נכון שיתמנה אבל הוא נטול ייחוס או כיפה - אין סיכוי".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לעיתון: "התפקדות למפלגה היא עניינו האישי של אדם. היא איננה נחשבת זיקה פוליטית המחייבת דיווח במסגרת ועדות איתור בהתאם להנחיית היועמ"ש לממשלה מס' 6.5000, קל וחומר כאשר מדובר בבני משפחתו של מועמד. וזאת, בשונה מחברות פעילה בגופים מפלגתיים, כגון מרכז מפלגה או גוף בוחר, או זיקה אחרת המחייבת דיווח. ויודגש, לאף אחד מבעלי התפקידים שצוינו בכתבה לא היתה זיקה פוליטית המחייבת דיווח.

"כל הליכי המינוי שצוינו בפנייתכם נעשו לפי כל הכללים והנהלים המחייבים. בעלי התפקידים שמונו הם אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר, שנבחרו אך ורק בשל מקצועיותם, ניסיונם העשיר, ולאחר שהרשימו את חברי ועדות האיתור יותר מכל מועמד אחר. מרביתם נבחרו פה אחד על ידי כל חברי הוועדה, שהיו מומחים מהשורה הראשונה בתחומים הרלוונטיים לכל תפקיד (ביניהם שופטים בדימוס, אנשי אקדמיה מוערכים ובכירים בשירות הציבורי).

"הניסיון להציג את בעלי התפקידים המקצועיים כמינויים פוליטיים הוא פגיעה בשמם הטוב, על כל המשתמע מכך. מדובר בטענה מופרכת שאין כל קשר בינה לבין המציאות והדברים עולים כדי הוצאת דיבה.

"בחירתכם להסיק מסקנות מופרכות על סמך מספר מינויים בודדים מתוך למעלה מ-20 (!) מינויים בכירים אחרים שנעשו במשרד בתקופת כהונתה של השרה שקד (משנים ליועמ"ש, ראשי יחידות, סמנכ"לים ואחרים), היא מגמתית בעליל".