נתניהו בצ'כיה
נתניהו בצ'כיהאבי אוחיון / לע"מ

מאות מאזרחי צ'כיה חתמו על עצומה הקוראת להנהגת מדינתם להעביר את שגרירות ארצם בישראל לירושלים.

העצומה היא פרי יוזמה של השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, הארגון הנוצרי ציוני הגדול בעולם, ושל הפדרציה היהודית בצ'כיה. במקביל, פנו שורה של ארגונים נוצרים ויהודים במדינה לנשיא מילוש זמאן ולראש הממשלה אנדריי באביש בדרישה ללכת בעקבות ארה"ב: "גלו אומץ לב ציבורי והעבירו את השגרירות לבירת ישראל".

בעצומה, שעליה חתמו בתוך יומיים מאות אנשים, ואשר פונה לראש הממשלה, הנשיא ושר החוץ הצ'כי נכתב: "השנה היא יובל המאה לייסודה של צ'כוסלובקיה ויום העצמאות ה-70 של ישראל. בעת הזאת, אנחנו מבקשים מכם להמשיך עם הידידות בין העמים ולהעביר את השגרירות לירושלים, בירת ישראל. העברת השגרירות תבטא את תמיכתנו בזכותה של ישראל לקבוע מה היא בירתה".

במכתב נוסף, שנשלח במקביל לעצומה, ואשר עליו חתומים סגן נשיא השגרירות הנוצרית, מוימיר קאלוס; מנהל הסניף הצ'כי של השגרירות הנוצרית, קארל סדלצ'ק; ראש הפדרציה היהודית במדינה, תומאס קראוס; וארגונים נוצרים ציוניים נוספים, הם פונים להנהגת המדינה בבקשה לאמץ את דרכו של מייסד צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק, שנאבק באנטישמיות ותמך בתנועה הציונית בראשית דרכה. "גלו אומץ לב כמו שהיה למסריק, והעבירו את השגרירות לירושלים כבר במאי. בואו ונפגין שוב אומץ לב ויושרה".

קאלוס, שעד לאחרונה ניהל את סניף השגרירות הנוצרית בצ'כיה, עמד מאחורי ההכרזה התקדימית של הפרלמנט בפראג להכיר בירושלים כבירת ישראל. קאלוס: "בין ישראל לצ'כיה יש ידידות רבת שנים. צ'כיה עמדה מאז ומתמיד לצד ישראל, ונזכור את משלוחי הנשק ששלחנו עוד במלחמת העצמאות. אבל מה כל זה עוזר אם השגרירות שלנו בישראל לא ממוקמת במקום שבו היא צריכה להיות, הבירה הנצחית ירושלים?".

השגרירות הנוצרית הבינלאומית, שהיא מהגופים הפעילים ביותר למען הכרה בירושלים כבירת ישראל, פעלה גם בארצות הברית במטרה ללחוץ על הנשיא טראמפ לעמוד מאחורי התחייבותו להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים.

נשיא השגרירות, ד"ר יורגן בולר, אמר "מיליוני נוצרים ברחבי העולם תומכים בכל לבם בירושלים כבירת ישראל הנצחית, שבה צריכות לפעול שגרירות המדינות השונות. אנחנו מאמינים שהעברת השגרירויות לירושלים תחזק את מעמדה של העיר ברחבי העולם ואת חופש הדת בה".