עשר מדינות מרחבי האירופה השתתפו אתמול (ראשון) בתחרות ה״ג׳רוויזן״, או בשם המקומי ה-Jeworovision שהתקיימה במילאנו, איטליה בחסות תנועת בני עקיבא העולמית (WBA).

זו השנה ה-19 שמתקיימת התחרות, כאשר בכל שנה נבחר יעד אחר לארח את האירוע ואשר במהלכה מציגים בני נוער מכל רחבי אירופה שירים מקוריים שנכתבו והולחנו במיוחד לכבוד האירוע.

השנה, נושא התחרות היה ״70 שנים למדינה״ והשירים שהשתתפו בתחרות עסקו בתוכן הנוגע לנושא הכללי. השיר הזוכה לשנת 2018 היה השיר של מדינת גרמניה, מהעיר קרפלד, שיר שנקרא ״עם אחד״.

בין המתמודדים הבולטים בתחרות, מיכה גושקין, בן 16 מציריך, שוויץ, שזו לו התחרות הראשונה בקריירה המקצועית.

״הרקע שלי עד כה כלל תפילות בבית הכנסת המקומי שלי והמון קריאה בתורה בשבתות, שני דברים שאני מאוד אוהב לעשות״, אמר גושקין שלומד בבית ספר תיכון מקומי שאינו יהודי בעירו ובקיץ הקרוב יהפוך להיות מדריך בתנועת הנוער של בני עקיבא העולמית.

״עבורי השירה בתחרות היום, יחד עם עוד בני נוער יהודים מאירופה היא מקור גאווה עצום. אני שמח שנפלה בחיקי ההזדמנות המיוחדת הזאת להופיע בפני קהל שעמו אני כל כך מזדהה״, הוא סיפר.

בין המתחרים מול מיכה, שתי מתמודדות חזקות, עם ניסיון רב בהופעות פומביות מהמדינות פינלנד והולנד. אחת מהן היא אמה סכיפר, רק בת 13, המתגוררת עם משפחתה באמסטרדם ואשר התחרתה בתחרות דה וויס ההולנדית.

אמה לומדת בתיכון רמב״ם היהודי שבעיר ובשעות הערב בבית הספר למוסיקה Concertino Muziekonderwijs של רועי שבת ויניב נחום. יחד עם להקת בית הספר למוסיקה הספיקה כבר להופיע עם זמרים שונים, ביניהם יוני רכטר.

״שירה היא חלק חשוב ומשמעותי עבורי בחיים״, שיתפה אמה בתחושותיה. ״אני שרה בכל מקום ובכל הזדמנות, בנוסף אני גם מנגנת בפסנתר. החלום שלי הוא להופיע על במות מתחום המשחק או השירה. ההשתתפות בתחרות הג׳ורוויז'ן הייתה החלטה קלה בשבילי, מדובר באנשים נעימים ובתחרות ערכית באווירה טובה. ברור לי שאנסה לזכות בתחרות! את השיר אבצע יחד עם ערבה דדון וסיוון גרופי, שיר מצוין ממש״.

רועי שבת, מנהל בית הספר למוסיקה בו לומדת אמה וכן מנהל הרכב הבנות של בית הספר CMA Voices שיתף אף הוא במחשבותיו על התחרות ועל ההזדמנות העומדת בפני אמה:. ״בבית הספר שלנו משתתפים תלמידים מכל גווני וזרמי העולם היהודי של אמסטרדם. זהו בית ספר שמפתח את הכישרון של הילדים, אבל לא פחות חשוב מכך מעודד ערכים של הגשמה עצמית וחשיבה למען הכלל באמצעות שירה משותפת", הסביר.

''התחרות של בני עקיבא היום היא דוגמא מצוינת לתחרות שמדגישה את התרבות היהודית ואני רואה השתתפות בתחרות שכזו הזדמנות נהדרת לתלמידות שלי. אמה היא תלמידה מוכשרת מאוד. יש לה יכולות ווקליות טובות, היא מנגנת באופן מיוחד ופרפורמרית נהדרת ואני מאחל לה הצלחה רבה״.

המתחרה מפינלנד היא עדן אבידן, גם היא בת 13. עדן מתגוררת עם משפחתה באיזור הלסינקי ובעבר התמודדה כבר בג׳רוויזין. ״בשנה שעברה השתתפתי בתחרות והגעתי יחד עם הקבוצה שלי למקום השני״, סיפרה בהתרגשות, ״אני אוהבת לשיר ומתכוונת להמשיך ולשיר תמיד. אני עוד לא יודעת אם ממש בכיוון של קריירה מקצועית, אבל בהחלט שוקלת את העניין. השיר ששרתי היום היה שיר שעסק בירושלים עיר שאותה אני מאוד אוהבת״.

את השיר אותו ביצעה עדן כתבה והלחינה מיכל חוטר, אמנית ישראלית המתגוררת כיום בהלסינקי. מתוך היכרות עם שליחי בני עקיבא המקומיים, שפנו אליה וביקשו שתסייע עם כתיבת השיר, נרתמה מיכל לכתוב ולהלחין את השיר המיועד לתחרות.

״הכתיבה אצלי היא חלק מהיום יום, היא קיימת אצלי כל הזמן״, סיפרה מיכל, ״ההזמדנות לכתוב שיר על ירושלים הייתה מרתקת במיוחד. בחרתי במילים המבטאות את האהבה שלי לירושלים באופן הכי חזק, ובמילים פשוטות כך שגם מי שאינו דובר השפה יוכל להתחבר ולשיר. המילים שאני הכי אוהבת בשיר הן ׳כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים׳ שזוהי למעשה התפילה הכי משמעותית עבורי בהקשר של העיר ירושלים. אני מקווה ומתפללת שנשוב למצב שבו לכל העמים ולכל הדתות, כפי שהיה בימי המקדש, תהיה ההזדמנות להגיע ולהתפלל בעיר ירושלים, בכל מקום ומקום בעיר״.

מתמודד מעניין נוסף הוא מורי רומי, בן 15 מטורקיה, שעלה על הבמה וביצע קטע נגינה בגיטרה חשמלית. מורי הלומד בבית ספר מקומי באינסטנבול ציין כי ההשתתפות שלו בתחרות של נוער יהודי מאירופה היא אירוע מרתק ומרגש.

״היכולת שלי להגיע ולייצג את המדינה שלי, כנציג יהודי היא מרגשת במיוחד. אני מגיע ממדינה שבה יש המון דתות שונות והיכולת לבטא את הקול היהודי המקומי על הרקע הזה היא מיוחדת במינה. המוסיקה שאני מנגן היא מוסיקה בינלאומית אבל יש בה את סוד הקסם של המוסיקה כשפה שיכולה לגשר מעל כל המחלוקות ולהגיע אל כל הלבבות״, אמר.

תחרות הג׳רוויזן היא אירוע הסיום של סוף שבוע של מנהיגות אותה מקיימת תנועת בני עקיבא העולמית. במהלך סוף השבוע למדו החניכים ממרצים שונים על ערכי ההנהגה, בה דוגלת התנועה. ״ההיערכות לאירוע הייתה כרוכה בלא מעט תכנונים אבל הסיפוק גדול״, סיפר גיל וקסברג, שליח התנועה במילאנו בשנתיים האחרונות.

״לא בכל יום 200 נערים ונערות יהודיים מגיעים להתארח בעיר וההתרגשות גדולה. יש לציין שנוסף לצוות התנועה שנרתם לעזור חשוב לי להודות לרב יחיאל וסרמן, ראש המערך לשירותים רוחניים בהסתדרות הציונית העולמית, שסייע לא מעט לקיומו של האירוע״, הוסיף וקסברג.

״התחרות שהתקיימה כאן במילאנו היא אירוע השיא אחרי סוף שבוע ארוך וגדוש פעילות של התנועה״, חתם רועי אביקסיס מזכ״ל תנועת בני עקיבא העולמית, ״זה מרגש כל פעם מחדש לראות מתמודדים מכל כך הרבה מדינות באירופה, עולים על במה אחת ושרים ובאין את הקשר שלהם למדינת ישראל. התחרות הזאת היא הזדמנות שלא תסולא בפז לקבל תמונת מצב של בני הנוער באירופה שמחובר למסורת, לעם ולמדינת ישראל.

''אני מברך את המתחרים ממדינת גרמניה על הניצחון בתחרות, הם ביצעו שיר מיוחד ביותר, אבל אני חושב שכל אחד ואחת מהמתחרים בסופו של השבוע גאה להיות חניך בבני עקיבא וגאה במדינת ישראל", הדגיש אביקסיס.