כפרים בדואים בנגב
כפרים בדואים בנגבצילום: רגבים

בית המשפט העליון מסיר את הכפפות מול המועצות הבדואיות נווה מדבר ואל קסום שמעולם לא גבו ארנונה מתושביהן.

השופטים התרו במועצות: אם לא תחלו לגבות בפועל דמי ארנונה עד חודש אוגוסט, יקוזז הסכום שאותו ניתן היה לגבות, מסך התקציב השנתי שהמדינה מעבירה לכן.

כבר בשנת 2011 קבע דוח מבקר המדינה, כי חרף תקציבים גבוהים שמעבירה הממשלה, המועצה האזורית שהוקמה בשנת 2002 מציגה גירעון של מיליוני שקלים שנה אחר שנה, ללא מאמץ ניכר להגדלת הכנסותיה העצמיות.

בעקבות עתירה שהגישה תנועת רגבים בשנת 2014, הורה בג"ץ למועצות להתחיל בגביית ארנונה מהתושבים. חרף ההנחיה הברורה לא ביצעו המועצות את שנדרש מהן, וטענו כי לדעתן "טרם בשלה העת למשלוח שומות לנכסי מגורים".

בשנת 2017 הצהיר משרד הפנים בפני בג"ץ, כי הורה למועצות להתחיל בתהליך הגביה עד סוף שנת 2017. לשם ביצוע המיפוי, קיבלה כל מועצה תקציב ייעודי של כמיליון וחצי שקלים. גם לוח זמנים זה לא כובד.

לקראת הדיון הודיעו המועצות כי חברת סקר הנכסים ששכרו, השלימו עד עתה למדוד כ-250 נכסים בלבד – בשלושה יישובים בלבד מתוך אחד עשר, אולם הן מתקשות לבצע התאמה בין הנכסים עצמם לבין זהות הבעלים. "קיימת התנגדות עזה מצד התושבים, באופן שבו נציגי חברת מגע"ר נכנסו ליישובים דריג'את ואום בטין, ונאלצו לשוב מהן כלעומת שבאו".

המועצות טענו כי השלמת הסקר בכלל יישובי המועצה תימשך עוד חודשים ספורים, וביקשו פרק זמן נוסף.

במהלך הדיון, הורו השופטים מלצר, ברק-ארז ושוהם, כי עד חודש אוגוסט הקרוב על המועצות להגיש הודעה מעדכנת, האם סוף סוף החלו בפועל בגביית ארנונה מאותם הנכסים שכבר נסקרו ונישומו, בדגש על בתי עסק שזהות בעליהן ידועה זה מכבר.

"צריך לעשות פעולות יותר מוחשיות, ולראות שהן יבצעו את מה שהתחייבו. אנחנו נמשיך לעקוב ולדרוש תשובות", אמר השופט שוהם.

המשנה לנשיאה, השופט מלצר התרה, כי אם המצב לא ישתנה עד חודש אוגוסט, בית המשפט עשוי להוציא 'צו מוחלט יצירתי' כנגד המועצות. "יש פתרונות יצירתיים. אתם מקבלים תקציבים מהמדינה. כל נכס שתהיה שומה ואין גבייה, ירד לכם מהתקציב שתקבלו מהמדינה. תתכוננו לאוגוסט אם המצב לא ישתנה".

בתנועת רגבים בירכו על ההחלטה. "העובדה כי מעל 15 שנה תושבים אלו לא משלמים ארנונה מדברת בעד עצמה. המועצות משחררות כפעם בפעם הצהרה בלתי מחייבת על התנעת תהליך גביית הארנונה, ובאופן חוזר ונשנה אינן מקיימות את החוק ואת הוראות בית המשפט. גם בג"ץ מאס בסאגה המזלזלת, ואנו מצפים כי אם הארכה האחרונה שנתן בית המשפט לא תמומש, נקבל פסק דין סופי וחלוט שישים סוף לכאוס".