מלכה לייפר בבית המשפט
מלכה לייפר בבית המשפטצילום: פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל היום (רביעי) ערר שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה והורה על מעצרה של מלכה לייפר עד למתן החלטה בעתירה להסגרתה לאוסטרליה.

ההחלטה התקבלה לאור החשש הממשי להימלטות מאימת הדין והפרת האמון החוזרת ונשנית בעבר על ידי לייפר, שהייתה מנהלת בית הספר לבנות "עדת ישראל" במלבורן שבאוסטרליה.

באוגוסט 2014 הוגשה נגד לייפר עתירה להכרזתה בת הסגרה לאוסטרליה, כדי להעמידה לדין שם בגין עבירות מין בשלוש קטינות בין השנים 2004-2008.

על פי החשד, העבירות בוצעו תוך ניצול מעמדה כמורה ומנהלת אל מול תמימותן של הקטינות. באוקטובר 2014 הורה בית המשפט המחוזי על שחרורה למעצר בית במגדל העמק. וביוני 2016 החליט השופט כהן, להורות על הפסקת הליכי ההסגרה, לאחר שהפסיכיאטר המחוזי קבע כי אינה כשירה לעמוד לדין.

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה טענה כי יש בידיה ראיות לכך שלייפר התחזתה כחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה.

בהחלטה הנוכחית קבע השופט ג'ורג' קרא כי "אין כל מקום ליתן אמון בלייפר ובכך שהיא תקיים את תנאי שחרורה. דומה כי היא שחקה עד דק את האמון שניתן בה וניצלה אותו לשם הימלטות מהדין. לדידי, התחזותה כחולת נפש היתה בבחינת בריחה מאימת הדין ושיבוש מהלכי משפט. שהרי הצלחת ההתחזות הביאה להפסקת ההליכים נגדה והיא הפכה לאדם חופשי...".

בנוסף קבע השופט: "ניתן לומר כי אי שפיותה שמשה לה "עיר מקלט" מאימת הדין. אם נוסיף לכך את עובדת הימלטותה מאוסטרליה והחשש המובנה מעצם קיומם של הליכי הסגרה נגדה, שחודשו לאחר חשיפת התחזותה, הרי שהחשש להימלטות מאימת הדין הוא בגדר חשש ממשי ומוגבר לאור התנהלותה של המשיבה עד כה".