כך תקף והשמיד חיל האוויר את הכור בסוריה

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו הגיב בצהריים (רביעי) לחשיפת המידע על המבצע הישראלי להפצצת הכור הסורי בשנת 2007, ומשבח את המוסד שרק בזכותו התאפשרה התקיפה המוצלחת.

בכנס מאיר דגן לביטחון שהתקיים בנתניה אמר פרדו כי מעורבות המוסד במבצע מוסתרת מטעמי צנזורה, "לוחמים של המוסד הצליחו להביא את המודיעין בדרכים שהוא יודע לעשות את זה ולא אפרט כאן. רק בזכות המידע הזה היה למדינת ישראל את הידע שאיפשר לה לתקוף, הידע שיש בכלל כור בסוריה".

לדברי פרדו, "היה פה כישלון מהדהד מצד אחד, מזל שאותו קומץ לוחמים הצליח להביא את המידע הזה שלא היה לאף אחד שום מושג שהוא קיים, מזל לחלוטין. ברגע שהמידע נודע כל קהילת הביטחון הישראלית התגייסה, על כל שלוחותיה ויחידותיה - צה"ל, המוסד, השב"כ, משרד החוץ.

"צוותי צללים כאלה ואחרים נתנו את העצות שלהם ובעיתות לחץ מדינת ישראל יודעת לגייס את מיטב הנוער ולהגיע לתוצאה המבריקה שבביצוע של חיל האוויר ובפיקוד של הרמטכ"ל".

ראש המוסד לשעבר מתח ביקורת על ההחלטה לפרסם את פרטי המבצע דווקא כעת, "אני לא בטוח שהיה חיוני לצאת עם הפרסום הזה עכשיו. היה אפשר לצאת עם זה לפני שמונה שנים או בעוד שמונה שנים.

''הבעיה בדרך כלל במבצעים מוצלחים היא שהאינטלקטיקה היהודית או הישראלית באה ומנסה לקחת הצלחה ומתחילה מלחמת אגואים מכוערת בצורה יוצאת דופן. אבל זה כנראה האופי שלנו וכל אחד מנסה לגמד את חלקו של השני''.

פרדו שיבח את אהוד אולמרט, ראש הממשלה בתקופת המבצע. ''אני חושב שראש ממשלת ישראל דאז אולמרט עשה עבודה יוצאת מן הכלל בהנהגת המדינה והבאת היכולת למימוש ברגע הנכון".

לדבריו גם ''אהוד ברק עשה עבודה יוצאת מן הכלל בתפקידו כשר ביטחון בהבאת הכוח לנקודת העבודה הנכונה". הוא מזכיר כי ''ישראל הייתה שנה פלוס אחרי מלחמת לבנון השנייה, עדיין מלקקת את פצעיה עם רמטכ"ל, סגן רמטכ"ל ואלוף פיקוד צפון שסיימו את תפקידיהם, ברור שאירוע כזה יכול להתפתח למלחמה.

''גם ברק וגם הרמטכ"ל גבי אשכנזי עשו בנושא הזה עבודה יוצאת מן הכלל. מעבר לכך היו עוד רבים אחרים. הוחלט מטעמי צנזורה בצורה מוזרה לשים את המוסד בצל של הצל".