מעצר, אילוסטרציה
מעצר, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

המשטרה תפצה צעיר שעוכב לחקירה שלא כדין לאחר שהגיש תביעה אזרחית, כך קבע שופט בית משפט השלום ברמלה, נועם רף.

בלילה בו בוצע העיכוב ישן הצעיר בדירה ביישוב יד בנימין, יחד עם צעירים נוספים. נגד אחד הצעירים הנוספים היה באותה עת צו אלוף, שכלל בין היתר איסור ליצור קשר עם מספר אנשים, ביניהם הצעיר התובע.

בפסק הדין קבע השופט כי מחומר הראיות עולה שהשוטרים התכוונו מראש לעכב את התובע במטרה להביאו לחקירה בתחנה כחשוד. זאת על אף שהיה צריך להיות ברור שהוא לא הפר כל צו, וכן כי לאחר מכן הוא עוכב בתחנת המשטרה במשך כשבע שעות שלא לצורך.

עוד קבע השופט כי בניגוד לניסיונותיה של המשטרה להציג את התובע כמי שלא שיתף פעולה בחקירה – הראיות מוכיחות כי הוא אכן שיתף פעולה בחקירותיו וענה לשאלות החוקר וכן חתם על שחרור בערבות.

בפסק הדין מתח השופט ביקורת גם על התנהלות קצין תלונות הציבור במשטרה, שלאחר פנייתו של התובע אליו השיב כי התובע נחשד בסיוע להפרת הוראה חוקית. השופט ציין כי בשום שלב לא נחשד בכך התובע וכי הטענה הינה "חסרת כל בסיס, שאינה מתיישבת עם מסמכיה שלה ונחזית אך כניסיון למקצה שיפורים כושל".

השופט אף ציין, כי למרות הצו האוסר על העצור השני ליצור עמו קשר, הושמו הצעיר והעצור הנוסף יחד באותו התא בתחנת המשטרה, זאת בניגוד גמור להוראת הצו.

"התנהלות זו של המשטרה הביאה לפגיעה בכבודו וחירותו של התובע שלא כדין ובניגוד להוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", קבע השופט בפסק הדין.

לאור זאת קבע השופט כי המשטרה תפצה את הצעיר בסכום של 7,500 שקלים וכן תישא בהוצאות המשפט בסך 750 ש"ח ובשכר טרחת עורך הדין בסך 4,000 ש"ח.

עו"ד מנשה יאדו מארגון 'חוננו', שייצג את התובע, ציין בעקבות פסק הדין, "מרשי עוכב למשך 7 שעות נחקר ונאלץ לחתום על ערבות עצמית בגין הפרה של צו, כאשר כל השוטרים ידעו כי כלל לא הוצא כנגדו. קצין תלונות הציבור של המשטרה דחה את התלונה בקש אולם ביהמ"ש קיבל את התביעה וחייב את המשטרה בפיצוי בסך כולל של 12,250 ש"ח, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת גם על המשטרה וגם על תגובת קצין תלונות הציבור המנוגדת כלשונו למסמכי המשטרה עצמה".