ג'ון בולטון
ג'ון בולטוןEliran Baruch

מינויו של ג'ון בולטון, מי שהיה שגריר ארה"ב לאו"ם, מבשר שינוי במדיניותה של ארה"ב כלפי המשטרים הדיקטטוריים המסוכנים באיראן ובצפון קוריאה.

בולטון אינו חסיד של דיפלומטיה מול משטרים מעין אלו, ואינו חושש לתמוך בצעדים מלחמתיים מולם. לפי דעתו, הדרך הטובה ביותר לגרום לפירוק המשטרים הללו מנשק גרעיני – או למניעת התחמשותם בו – היא החלפת המשטר, באמצעים צבאיים.

לפני חודש כתב ב"וול סטריט ג'ורנל" מאמר תחת הכותרת, "הקייס המשפטי למכת מנע נגד צפון קוריאה". ב-2015, בזמן המשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין, כתב בניו יורק טיימס מאמר תחת הכותרת: "כדי לעצור את איראן, הפציצו את איראן". בולטון היה תומך נלהב בפלישה של ארה"ב לעיראק ב-2003.

בולטון מיעט לעסוק בענייני ישראל בתקופתו במחלקת המדינה, אך הוא נחשב לאוהד ישראל שאין שני לו. בדצמבר, 2016, כאשר הנשיא ברק אובמה איפשר למועצת הביטחון של או"ם להעביר החלטה אנטי-ישראלית, הוא פסק שאובמה "תקע לישראל סכין באופן חזיתי" (כלומר, לא בגב אלא מלפנים).

כשמזכיר המדינה של אובמה הזהיר שפתרון שתי המדינות הולך ומתרחק, בולטון התראיין ברדיו ברייטברט ואמר ש"כעניין של מציאות אמפירית, פתרון שתי המדינות מת. זה בערך הדבר היחיד שקרי צדק לגביו".

ב-2014 כתב מאמר בו קרא לפתרון שלוש מדינות: העברת עזה לידי המצרים, והעברת יו"ש לירדן – לאחר שתושג הסכמה לגבי אותם חלקים מיו"ש שישראל תספח לעצמה. "ירדן תוכל, בקלות יחסית, להחיל מחדש ריבונות על אותן חלקים בגדה המערבית שלא ישולבו בתוך מדינת ישראל", אמר.

"ההגיון היחידי מאחורי הדרישה למדינה פלשתינית הוא הצורך הפוליטי של יריבי ישראל להחליש ולהקיף את המדינה היהודית".

ב-2009 תקף את דו"ח גולדסטון של האו"ם ואמר שמטרתו "קרימינליזציה של אסטרטגיית ישראל לשתק את חמאס".

מינויו של בולטון לתפקידו החדש אינו מצריך אישור של הסנאט. לעומת זאת, כאשר ג'ורג' בוש הבן מינה אותו לתפקידו באו"ם, הדמוקרטים בסנאט סירבו לאשר את המינוי, ולכן המינוי היה מוגבל בזמן.

בולטון תמך בשלוש אופציות צבאיות אפשריות מול צפון קוריאה: תקיפת מתקני הגרעין, יירוט של ניסוי טילים, או התנקשות בקים ג'ונג און. הוא הודה שמכת הנגד של צפון קוריאה נגד דרום קוריאה עלולה להיות נוראית, אך הדגיש: "שום ממשלה זרה, אפילו לא בת ברית קרובה, לא יכולה להטיל ווטו על פעולה שנועדה להגן על אמריקנים מהנשק הגרעיני של קים ג'ונג און".

בולטון שימש בתפקידים שונים במחלקת המדינה ובמשרד המשפטים, בממשלים של רונלד רייגן וג'ורג' בוש הבן. הוא מילא תפקיד חשוב במאמצים המוצלחים של ארה"ב להביא לביטול החלטת האו"ם שהגדירה את הציונות כסוג של גזענות.

לאחר תקופת ממשל בוש הפך בולטון לחוקר בכיר ב- American Enterprise Institute השמרני. עם בחירתו של טראמפ לנשיא, דווח כי טראמפ שוקל למנות את בולטון לתפקיד בקבינט – ושהדבר לא התרחש, בין היתר כי טראמפ לא אהב את השפם שלו.

לבולטון ימלאו השנה 70. הוא בנם של לוחם אש ועקרת בית מבולטימור שבמדינת מרילנד, ובוגר בית הספר למשפטים באוניברסיטת ייל. יש לו בת אחת מאשתו השנייה, לה הוא נשוי גם היום.