רבני ברקאי בסדנה
רבני ברקאי בסדנהמרכז ברקאי

לצד ההיערכות השמחה לחגים כרוכים הימים שלפני חג הפסח בלא מעט מתיחויות בתוך המשפחה. הניקיונות, הטיפול בילדים, ויכוחים על רכישות נצרכות או לא, כל אלה ועוד גוררים התמודדויות משפחתיות לא פשוטות עליהן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הרב שלמה סובול, מייסד מרכז ברקאי להכשרת רבני קהילות, שגם הם נקלעים לא פעם לעין הסערה המשפחתית ומתבקשים להרגיע רוחות.

בראשית השיחה עמו שאלנו את הרב סובול אם אכן המתיחויות בתוככי המשפחות לפני החג דרמטיות כל כך, או שמא מדובר בטבעה של התקשורת להשחיר ולהכתים כל חג יהודי בדרכים שונות ומגוונות. לדבריו זו אכן שאלה ראויה שיש לבחון אותה, אך "הרושם שלנו הוא שהמציאות היא שהדברים תלויים באופי המשפחה", והוא מסביר:

"לכל משפחה יש עליות וירידות, ומשפחה שחיה בדרך כלל בשלום החגים הם עבורה זמן כייפי של התכנסות, פחות עבודה ולימודים וכו'. במשפחות שיש בהן משהו ש"יושב" ומייצר לחץ החגים מחזקים את הלחץ והמריבות. פסח ושאר החגים מעצימים את מה שיש בכל השנה".

מול המתיחויות הללו, אומר הרב סובול, "יש פתרון של פלסטר על הפצע ויש אקמול לכאב ראש, אבל יחד עם זה אנחנו יודעים שצריך לבדוק את שורש הדבר וצריך לטפל במשהו עמוק יותר. לפעמים צריך את העזרה הראשונה והרוגע הנכון, אבל מדובר בשיקוף למה שקורה בכל השנה. אמנם בפסח יש ויכוחים ספציפיים כמו ניקיונות ואיפה עושים את הפסח, אבל דפוס הפעולה של כל השנה מועצם בפסח ולא מוליד את הדברים. זוג שיודע להתנהל בכל השנה יידע להתנהל גם בשאלה הטעונה של איפה נעשה את הסדר".

ויכוח על רכישות לקראת החג יכול לחשוף קמצנות כרונית בעייתית. "הניהול הכלכלי הוא ניהול שמעיד הרבה על אופי ועל שיתוף פעולה. יש לפעמים מצב של אלימות כלכלית שבה אחד מבני הזוג אוסר על רכישות או מתקצב לבן הזוג סכום לקניות. במשפחות שניתן להגדירם נורמטיביות הוויכוחים הם דבר טבעי, על מה להוציא וכמה, אבל השאלה היא איך מנהלים את הוויכוח".

האם רב קהילה צעיר מהווה כתובת לשאלות משמעותיות כל כך עבור בני הזוג? "הדברים בנויים על הערכה כלפי הרב, כמו שמתייעצים בעורך דין גם אם הגיל שלו צעיר כי הוא מכיר את התחום. אמנם ישנו המומחה ביותר בארץ אבל לא תמיד יש לנו נגישות אליו ולכן אנחנו פונים למי שזמין יותר ואנחנו מעריכים אותו. במרכז ברקאי מנסים להכשיר את הרבנים שיהיו להם הכלים לעזור לזוגות. יש מי שעיקר עיסוקו הוא טיפול בזוגיות, אבל כשמדובר במשבר מקומי ושמני אנחנו לומדים את הכלים לסייע ולתת את העזרה הראשונה ולזהות אם צריך לכוון את הזוג לטיפול ארוך טווח".

"מהניסיון עולה שהרבה משברים מקומיים מתרחשים מבלי שהם צריכים איש מקצוע והרב עצמו יכול להביא לשיפור משמעותי".

באשר לנתונים המתפרסמים בתקשורת על עלייה בפנייה לפתיחת תיקי גירושין בעקבות ימי טרום החג, אומר הרב סובול כי לו עצמו אין נתונים מכריעים בסוגיה זו, אך להערכתו "אם היה זוג שהיה על סף הליכה לבית הדין יתכן ופסח יביא אותם לבית הדין. אם היה זוג שחי בשלום לא "פיצוץ" בפסח יביא אותם לבית הדין".

לקראת תום הדברים נותן הרב סובול שני טיפים שיסייעו לכל זוג לעבור את התקופה המתוחה:

"נשאל את עצמנו מה המטרה שלנו בשבוע לפני פסח. לפעמים מרוב העיסוק בניקיון אנחנו חושבים שהמטרה היא שהרכב יהיה מצוחצח... צריך להגדיר לעצמנו את המטרה והרבה פעמים המטרה היא לשבת כל השפחה יחד בשמחה סביב שולחן החג שיתנהל גם בצורה הלכתית. כשיוצאים מהמקרה הנקודתי אל המטרה הגדולה יותר אז העקשנות המקומית תרד לגבי מה שקורה בתמונה השלמה. זה נכון לגבי כל החיים, ובוודאי כשיש יותר לחץ".

"הנקודה השניה שכדאי לקחת לתשומת הלב היא שנכון להעיר הערות לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. כולם יודעים את ההבדל בין משפט שמעליב את הזולת לבין משפט שמביע את הצורך שלי. ההבדל הוא לפעמים הבדל קטן במילים, ההבדל בין 'אתה מבולגן' ל'אני זקוק לסדר'. המשמעות היא אותה משמעות, אבל יש הבדל בין העלבה והאשמה לבין תיאור צורך. חשוב לבחור את המילים הנכונות".