רס"ר משה גרליץ
רס"ר משה גרליץצילום: דובר צה"ל

בטקס שנערך היום (שני) בבסיס בית ליד, העניק מפקד אוגדה 98, תת-אלוף ירון פינקלמן, אות הצטיינות לעשרות חיילים ומפקדים מצטיינים מבין יחידות האוגדה: חטיבת הצנחנים, חטיבת הקומנדו, וחטיבות המילואים "חצי האש" ו-"חוד החנית".

בחטיבות המילואים חילקו את אות ההצטיינות לאלו שלמרות הזמן שעבר מאז שירותם הסדיר, הם נקראים לדגל בכל פעם מחדש, נפרדים לתקופה לא מבוטלת מהמשפחה והעבודה ויורדים לשטח כדי להתכונן לרגע האמת בו יגויסו בצו 8 לשמור על ביטחון המדינה.

אחד מאותם מילואימניקים הוא רס"ר משה גרליץ. משה, בן 39 מרחובות. גרליץ, היה לוחם ביחידת העילית "מגלן" בסדיר ובמילואים ולחם במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים השונים. לפני שלוש שנים עבר לתפקיד של נאמן כוח האדם של גדוד 697 בחטיבת חצי האש, אותו לקח ברצינות רבה. כדי לעשות סדר בבלאגן ולדעת מי מהלוחמים כשיר או לא לתפקד במלחמה ובאיזה תפקיד, משה פיתח, בעזרת כלים שרכש באזרחות, מערכת ממוחשבת שיכולה להציג נתונים על הכשירות של הכוח במקצועות שונים. כך ניתן לזמן לאימון את אלו שצריכים לתרגל ובזמן אמת יגויסו המתאימים והכשירים. המערכת זכתה לשבחים בקרב המפקדים וצפויה להיות מופצת לגדודי מילואים נוספים.

זוכה אחר באות ההצטיינות הוא א'. אם הייתם אומרים בילדותו ל-א' מירושלים, שכשיגדל הוא יהיה איש קבע מצטיין ביחידת עלית הוא לא היה מאמין. א' נפלט מבית הספר בגיל 15 וקיבל שחרור מהצבא עקב אבחון של קשיי הסתגלות. הוא לא ויתר, השלים בגרויות, למד שנתיים כדי להיות הנדסאי אלטרוניקה והתגייס לחטיבת כפיר כדי להיות הקשר של המג"ד.

למזלו, מפקדיו השונים האמינו בו ונתנו לו את הכוח להמשיך בצבא. היום הוא נגד הלוגיסטיקה של יחידת הקומנדו "דובדבן". א' זוכר את ההשפעה שהייתה למפקדיו עליו ודואג גם להשפיע כך היום על פקודיו, שמתבגרים, מתחנכים וחלקם אף נשארים לשירות ארוך בניגוד לציפיות.

זכה באות ההצטיינות. א'
זכה באות ההצטיינות. א'צילום: דובר צה"ל

סיפור מרגש נוסף של הצלחה הוא של סגן מאמוש מרשה מבית שמש. מאמוש עלה עם משפחתו מאתיופיה הרחוקה בגיל 6. הוא פיתח עצמאות תוך כדי לימודים בפנימייה והתגייס להיות לוחם בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים. מאמוש יצא לקורס קצינים והיום הוא מפקד צוות בפלוגת החוד.

סגן מאמוש מרשה עם משפחתו
סגן מאמוש מרשה עם משפחתוצילום: דובר צה"ל