משרדי אונסק"ו בפריז
משרדי אונסק"ו בפריזצילום: רויטרס

אונסק"ו שוב נגד ישראל? מדינות ערב הגישו הצעת החלטה חדשה בעניין ירושלים לקראת כינוס הוועד המנהל של הארגון מיד לאחר חג הפסח.

מדובר בהצעה קצרה מאד, שבאופן מטעה נראית מאד טכנית ונטולת שפה פוגענית ובוטה כלפי ישראל, במטרה להשיג לה רוב. כותרת ההצעה עוסקת ב'פלסטין הכבושה', והיא מזכירה כי בעצם העיר העתיקה היא אתר מורשת בינלאומי עם זיקה ירדנית.

ההצעה גם כוללת התייחסות ישירה להחלטות העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק על המעמד החוקי של פלסטין וירושלים ובמיוחד להחלטה 2334 של מועצת הביטחון ולהחלטת העצרת הכללית האחרונה בתגובה להצהרת הנשיא טראמפ, שדורשת שלא להכיר בירושלים כבירת ישראל.

כדי ליצור מצג שמדובר בהצעה שאינה אנטי ישראל, מזכירות המדינות הערביות את החשיבות של קדושת ירושלים לכל הדתות.

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל באונסק"ו, מסביר כי "אין לישראל אפשרות להסכים להצעה שכן מדובר באריזת כל האלמנטים שנלחמנו בהם באריזה ממוזערת ועטופה בעטיפה מטעה. מדובר בניסיון לשכנע אותנו לבלוע גלולת רעל קטנה בצורת סוכריה עטופה יפה במקום דלי הרעל מהפעמים הקודמות שהיה שונה בגודלו ושהריח רע מאד מביטויים שקריים, פוגעניים ומסיתים".

"מדובר בנוסח בעייתי, הקיצוני ביותר שהונח עד כה, גם אם היו בעבר נוסחים פחות אלגנטיים ממנו. הנוסח אמנם אינו כולל פרטים ישירים שקריים ופוגעניים כמו בעבר, אך בעצם יש בו אזכור של כל החלטות העבר כולל כאלו שהערבים כבר נסוגו מהן כמו איסלום הכותל והר הבית דרך הדלת האחורית, תוך נסיון לגרור מדינות שהצביעו נגד בעבר, לשנות את אופן הצבעתן", מוסיף שאמה הכהן.

מהרגע שפורסמה ההצעה, החלה פעילות אינטנסיבית של משרד החוץ כדי למנוע את ההצבעה הזאת.

נזכיר כי ישראל תעזוב בסוף השנה האזרחית הנוכחית יחד עם ארה"ב את אונסק"ו בשל פעילותו החד צדדית נגדה. "המטרה שלנו בשנת המעבר עד להתנתקות הסופית מאונסק"ו היא מניעת קבלת החלטות בקונצנזוס מלא נגד, שאינן מקובלות על ישראל, וזה מה שכרגע אנחנו מתאמצים להשיג", מסביר שאמה הכהן, "בהרכב החדש והבעייתי של הוועד המנהל וכשארה"ב ואנחנו עם רגל וחצי בחוץ זה קצת מורכב אבל בהישג יד".