לשכת העיתונות הממשלתית מציגה בימים אלו קוד אתי ראשון במדינת ישראל לצלמי עיתונות החדשות.

הקוד נוסח בעקבות פניות רבות של צלמי חדשות ישראליים שביקשו לפתור את השאלות המקצועיות העולות במסגרת עבודתם, לרבות תעשיית זיוף התמונות ברשת הפוגעות באמינות הדיווח החדשותי.

מדובר בטיוטה המעגנת את המותר והאסור בצילום החדשותי, שהוגשה היום לעיונה של מועצת העיתונות.

מטרת הקוד האתי לסייע לצלמים בתפקידם ולשמש 'מסמך עקרונות' לכל המעורבים בתהליך הצילום עד פרסומו (כולל עורך, עורך גרפי וכיו"ב), לרבות עריכת "פוטושופ" בתחום צילום החדשות.

המסמך מתווה קווים ברורים לשיקוף המציאות, האמינות והיושרה בעת הצילום, לצד חובת הניטראליות והעדר משוא פנים, כללים לעריכה ולעיבוד מלאכותי, כגון האיסור על הטעייה, גריעת אלמנטים או הוספתם בתצלום וכן דרישה למתן קרדיט לצלם ולעיגון זכויות הקניין הרוחני.

את טיוטת הקוד ניסחו חברי וועדת מומחים, בראשות מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן. חברי הועדה כללו את פרופ' יובל קרניאל, מומחה לאתיקה ולמשפט, ארז גביש, ראש המחלקה לתקשורת חזותית האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, אבי אוחיון, מנהל מחלקת הצילום בלע"מ וזיו קורן, צלם עיתונות ותיק ובעל ניסיון של שנים רבות בתחומו.

קורן, שהוא גם יוזם ניסוח הקוד, מספר "תחום צילום העיתונות בישראל פרוץ לחלוטין. מאז המהפכה הדיגיטלית אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של אובדן האמינות בצלמי העיתונות כאשר עד היום לא נבנה שום סטנדרט מקצועי שמנחה את האסור והמותר בטיפול בתמונה. אין ספק שמוכרחים לעשות סדר בג'ונגל הצילום החדשותי ובכוחו של הקוד האתי לעשות זאת".

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, מוסיף ומסביר, "מדובר במהלך שיזמו צלמי החדשות עצמם, העובדים בשטח ומתמודדים חדשות לבקרים עם שאלות מקצועיות בעבודתם. נחיצותו של הקוד האתי הכרחית, בין היתר, בשל העובדה כי תעשיית זיוף התמונות ברשת מגיעה לממדים מדאיגים הגורמים לפגיעה אנושה באמינותם של הצלמים, במקצוע העיתונות, ואף באזרחי המדינה העלולים לקבל מידע מוטעה ושקרי".

הקוד האתי הועבר כאמור למועצת העיתונות אשר הקימה ועדת משנה בראשות פרופ' יחיאל לימור שתבחן את הדרכים להטמעת מסמך זה בעבודתם היומיומית של צוותי התקשורת בשטח.