המצות מוכנות
המצות מוכנותצילום: דוברות אור תורה סטון.

ברחבי העולם ישנן קהילות רבות הרואות עצמן כיהודיות, גם אם אינן מוגדרות כך הלכתית.

לקראת חג הפסח יוצאים לארבע מקהילות אלו שליחים של רשת אור תורה סטון, במסגרת מיזם חדש וראשוני הנקרא "אור תורה נדחי ישראל".

רבות מהקהילות בהן יתקיים המיזם בפסח הזה בפעם הראשונה, נמצאות במקומות נידחים ולא זוכות לביקורים תכופים, מה שהופך את נסיעתם של השליחים לאתגר מיוחד.

בין הקהילות נמצאות קהילת ג'ייפורה שבאינדונזיה, בני אפרים באנדרה-פרדש שבהודו, בני אנוסים באיטליה, וקהילת אביודיה בפוטי שבאוגנדה. השליחים יצאו לקהילותיהם כבר במהלך השבועות האחרונים כדי שיוכלו להתכונן לחג ולהכשיר את הדרוש. בין השאר אפו איתם מצות, למדו על מצוות החג, והגיעו מוכנים לליל הסדר.

הרב בירנבוים בזימבבואה
הרב בירנבוים בזימבבואהצילום: דוברות אור תורה סטון

הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס עמיאל מבית רשת אור תורה סטון המכונה "רב עולמי", על שם מסעותיו בקהילות היהודיות ברחבי העולם, יצא גם הוא בתחילת השבוע לשבט הלמבה בזימבבואה, יחד עם מצות ויין מהארץ, כדי להתכונן עימם לחג הפסח.

"לרוב יש לקהילות אלו זיקה היסטורית מובהקת לעם היהודי, הם רואים את עצמם כיהודים, אבל הם לא יהודים על-פי ההלכה. אנשי הקהילה רוצים יותר מזה, הם רוצים להיות קשורים ליהדות", מספר הרב בירנבוים.

"אוגנדה, אינדונזיה, הודו וזימבבואה הן הראשונות, והשליחים הם מעין מענה ראשוני למרות שזו שליחות לתקופה קצרה. אנו מקווים שלקראת החג הבא כבר נשלח שליחים לקהילות נוספות, אנשים שילוו אותם, ילמדו איתם, ידאגו לשיעורים אונליין, ולכל קהילה לפי צרכיה", אמר.

קהילת בני אפרים שבהודו רואה עצמה כצאצאי שבט אפרים. בני הקהילה מפוזרים בכפרים הקטנים ויתקבצו לקראת ליל הסדר, אותו ינחה נעם פרימר מירושלים, שליח 'אור תורה נדחי ישראל' שנחת אמש בהודו.

"הרעיון שיש להם מסורת יהודית הוא דבר ענק ומרגש. השמות שלהם מעידים על כך שהיסטורית לפני מאות שנים יש יסוד סביר להניח שהם היו יהודים בצורה כלשהי, וכאן המקום שלי לבוא ולתת מה שאפשר מהיהדות. מחר נפגוש את האנשים, נכשיר את המטבח ונתכונן לערוך בפעם הראשונה סדר פסח לכמאה אנשים", סיפר פרימר.

הרב בירנבוים מסכם, "יש לנו את הזכות לעזור לקבוצות בעולם שהתנתקו מעם ישראל ומעוניינות לחזור ליהדות, ויש לנו את היכולת לתת את ההרגשה שעם ישראל לצידם, להדריך ולהושיט להם יד".