לשנה הבאה בשאנור הבנויההלל מאיר

כ-100 ממגורשי שאנור וחומש בצפון השומרון הגיעו עם ילדיהם, 12 שנים לאחר הגירוש, לאפות מצות בישוב שאנור שנעקר בשנת 2005.

העקורים שנאלצו לעזוב את חומש ושאנור הגיעו לבקר בשל הגעגועים לבתיהם וגם כדי להעלות לסדר היום הציבורי את הדרישה של המשפחות לבטל את חוק ההתנתקות בצפון השומרון, לאחר שהתברר שהמקום נשאר בשליטה ישראלית מלאה בניגוד לגוש קטיף, ועקירת הישובים לא השיגה דבר.

התרגשות רבה נרשמה בקרב המגורשים שהגיעו למקום. גם החיילים שהיו בשאנור הצטרפו לאפיית המצות.

"כמו בכל פעם שמגיעים לשאנור, הילדים קפצו מהאוטובוס בהתרגשות, הם מרגישים ממש בבית", תיארה אליס זימן שנעקרה מהיישוב. "תחושה של מקום שעזבנו לרגע וחוזרים אליו כאל מכר ותיק. הייתה התרגשות גדולה שהדביקה גם את החיילים והחיילות שהצטרפו אף הם לאפית המצות בשמחה".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן ומגורש משאנור בעצמו אמר כי זהו רגע קשה ומרגש בעבורו. "מצד אחד זכינו בניגוד לחברינו מגוש קטיף שאנחנו יכולים לחזור הביתה אל הישוב שנחרב, לאפות בו מצות ולהחזיר מעט מהחיים לישוב. מצד שני דווקא החזרה ממחישה את האבסורד הנורא".

"לשם מה נעקרו הישובים?", הוא שאל, "לשם מה גררו אותנו על האדמה הזו והוציאו אותנו בכוח מבתינו? המקום כולו נשאר בשליטה ישראלית מלאה. מדינת ישראל עשתה טעות ומדינת ישראל והממשלה הלאומית ביותר שהייתה לה אי פעם צריכה לתקן. רגע לפני פסח אנחנו קוראים לממשלת ישראל לאפשר לכולנו לצאת לחירות. להשתחרר מהכבלים הבינלאומיים ולאפשר למשפחות לחזור הביתה".

לאחר אפיית המצות העניקו המגורשים את המצות לראש הממשלה נתניהו ורעייתו באמצעות ראש הסגל יואב הורוביץ.