ראיון מיוחד עם האלוף גרשון הכהן לתמלול של שמעון אלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 מתייחס האלוף במיל' גרשון הכהן להסלמה בדרום ולצעדה אותה מתכנן חמאס להקיים מחר (שישי) לעבר גדר המערכת בעזה, בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם.

"אנחנו לא יודעים לאן זה יילך, צה"ל ערוך ואני סומך על צה"ל שמתכונים לתת לזה מענה כמו שצריך, אבל הבעיה שלני כדאי לקחת אותה ברצינות מלאה", אומר הכהן ומפרט.

"אבו מאזן יצר מצוקה בעזה כי יש לו עניין להחליש את החמאס. הוא לא מעביר להם את הכספים כשכל העולם, כולל ממשלת ישראל, מתעקש להעביר לעזה דרכו. האינטרס שלנו הוא להחליש את אבו מאזן כי הוא האיום עלי. בעזה נוצרה מדינה דה פקטו אחרי ההתנתקות ובעיניי זה נס שזה נוצר.

''כשרבין הבין את המשמעות של האיחוד של עזה ויהודה ושומרון והמעבר הבטוח שאמור היה להיות - ואני מקווה שלעולם לא יהיה - בין מחסום ארז לתרקומיה, הוא הבין שבעצם הם מבתרים את מדינת ישראל, כי בכל דרך, אם בגשר או מנהרה תהיה להם חזקה על מרחב שמבתר אותנו, מעבר לכך שהיום יש לנו עניין מעשי שלא תהיה שום תנועה של אנשים מעזה ליו"ש כי יש להם ידע מבצעי עצום ונשק שאסור שיחלחלו ליהודה ושומרון, לדוגמה, רצועת עזה מלאה ב-RPG.

''כל דפוס הפעולה שלנו ביהודה ושומרון בנוי על זה שאין להם את היכולת הזו וכך אני יכול להיכנס עם שני ג'יפים ממוגנים למעצרי רוצחים במחנה פליטים בלי טנקים או חיל אוויר. בעזה לא ניתן להיכנס מטר ללא מבצע אוגדתי".

מוסיף הכהן ומזכיר את המיגון של הסעות הילדים שאינו ערוך לנשק מסוג שכזה, "לכן מבחינה מבצעית יש לנו עניין לשמר לחלוטין את ההפרדה בין יהודה ושומרון לעזה".

"בנוסף, נוצרה בעזה מדינה דה פקטו עם שני מיליון אזרחים. הם מתנהגים כמו מדינה, יש להם ממשלה כמו למדינה וצבא כמו של מדינה וכל מי שסופר את מספר היהודים והערבים מהירדן לים סופר גם את עזה, אבל עזה לא נמצאת. למה אנחנו סופרים אותה? לגבי מחר בבוקר, את הכספים שאמורים להגיע לעזה אנחנו צריכים להעביר ישירות לעזה ושיעשו בהם את מה שהם רוצים.

''אני רוצה להחליש את אבו מאזן כי אני לא רוצה מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון. האינטרס שלנו הוא שטחי C ביהודה ושומרון ועל כך המאבק, וגם האיחוד האירופי מבין זאת והוא מבצע פעולות חתרניות לעידוד היכולות הפלשתיניות לתפיסת שטחי C ואנחנו עדיין לא הגדרנו את האזורים הללו כאינטרס ביטחוני אסטרטגי מהמעלה הראשונה".

"אם נידרש למבצע בעזה זה לא כדי שבדם בנינו נמסור לאבו מאזן את עזה על מגש של כסף ונקים מדינה פלשתינית שהיא האיום החמור ביותר למדינת ישראל, יותר מהאיום האיראני. אנחנו יכולים לדכא את חמאס, הכל פתוח, אבל האיום הגדול יותר הוא אבו מאזן".

לטעמו של האלוף הכהן הדיווחים על מצוקה הומניטארית ברצועה מנופחים מעבר לכל פרופורציה. בעולם יש מקרים קשים פי כמה, הוא משוכנע אם כי אינו מתכחש למצוקת התעסוקה אך סבור שהבעיה אינה רק של ישראל אלא של העולם כולו שיכול להתגייס לטובת הרצועה ולהעביר אליה את כובד המשקל.

באשר לסוגיית הריבונות ביהודה ושומרון אומר הכהן כי "העניין הזה של ריבונות צריך להיות מוכוון אל המטרה העיקרית שהיא ירושת הארץ. צריך לראות מה מקדם את ירושת הארץ, בניית בתים לשלוש מאות אלף יהודים ממעלה אדומים לים המלח או ריבונות? יותר חוב המעשה בשטח, יותר חשובים הבתים. לכן מעולם לא הייתי עם ז'בוטינסקי כי מה שחשוב זה המעשים ולא המילים. לכן סבא שלי שעלה לארץ עם טרומפלדור התחבר לבן גוריון ולא לז'בוטינסקי, ועד היום גם אנשי הליכוד מתעסקים בחלקם בסמלים ולא במעשים".

מתוך תפיסה זו קובע הכהן כי לטעמו אם השאלה היא מה חשוב יותר, שלושה מיליון יהודים ביו"ש ללא ריבונות, או ריבונות עם קשיים לבנות, הרי שיעדיף את הריבונות המעשית של היאחזות יהודית על פני הכרזת ריבונות בעלמא.

בהמשך הדברים התייחס האלוף הכהן לבכירי המוסד שתיארו את מצבה של המדינה כאנוש. לטעמו של הכהן ראוי לתהות בשם איזו סמכות ומתוך איזה מידע הם מגיעים למסקנות שכאלה. לדבריו, על אף שהם אכן עשו בעברם פעולות נועזות ביותר, "אבל המבצעים שלהם דומים לניתוח מוח", אומר הכהן ומסביר כי מנתח מוח בוא אמנם בעל יכולות מופלאות בתחומו אך אינו מבין דבר בניהול בית חולים, בסניטציה, בבלוני חמצן ועוד. "מדינה היא דבר הרבה יותר מורכב ממה שמבין איש מוסד שיודע לנהל שורת מבצעים".

"מעבר לזה, הטענה שיש להם יכולת להעמיד הערכה לגבי העתיד אין לה שום בסיס מכיוון שהעומד להתרחש הוא פתוח. לא מדובר במערכת ליניארית ובעניין הזה אני תלמיד של רבי חיים בן עטר. הרב נבנצל הסביר על הכרזת יונה הנביא שעוד ארבעים יום נינווה נהפכת ובסופו של דבר היא לא נהפכה כי חזרו בתשובה. הרב נבנצל אומר שעצם החזרה בתשובה היא מהפכה.

''כשיונה הנביא אומר שנינווה תתהפך הוא לא יודע באיזו צורה היא תתהפך, ברעידת אדמה או בצורה אחרת? רבי חיים בן עטר אומר שהדברים נשארים פתוחים ותלויים במעשה האדם. כל ניבוי על מערכת אסטראטגית או כלכלית הוא פתוח ולא נתון לחישובים. החיים בנויים על אינסוף משתנים שאין בידי אדם או מחשב על לנתח אותם ולהגיד אם משהו בנקודת הזמן שלנו מוביל לדבר טוב או רע".

כשנשאל אם הוא חש חרטה על התפקיד בו היה בתקופת ההתנתקות, מפקד הכוחות המפנים, אומר הכהן כי השאלה מחזירה אותנו לפסח, "כשעומד משה ומתלונן מדוע זה שלחתני אל פרעה, מאז שלחתני רק הרעות לעם הזה, וה' אומר לו שאתה תראה את אשר אעשה לפרעה, ורש"י אומר שם שאת אשר אעשה לפרעה תראה, את אשר אעשה למלכי כנען לא תראה כי הרהרת אחרי מידותיי".

הכהן מזכיר את אמונתם המוחלטת של האבות שלא הרהרו אחרי מידותיו והבטחותיו של הקב"ה, והוא קובע כי "מי שמבין מהי מהפכה לא יכול שלא לקלוט את הדרך שבה לפעמים חוטפים משהו שנראה כתבוסה. מתבוסה אפשר לקום להזדמנות".

"אחד הדברים החשובים ביותר למי שיש בו תודעת מאבק זה שהוא עוקף כשלונות ולא רואה בהם מקום שהוא נסוג לאחור. יש בכישלון פוטנציאל לתנופה גדולה של המשך המפעל. המבחן של מי שחפץ בירושת הארץ הוא להפוך את ירושת הארץ לאירוע לאומי ולא מגזרי, לבשורה לאנשי נתיבות אשדוד ואופקים. הצפיפות חונקת אותנו, אנחנו בנקודת רתיחה, ואם המשבר הזה יביא ליכולת לרתום את עם ישראל להבנה שאין יכולת קיום רק ברצועת החוף, עשינו המון".

עוד מוסיף הכהן ברוח זו ואומר: "תודה לאל שחמאס עלה ברצועת עזה, תודה לאל על כל רקטה שהם יורים. היום הרבה יותר קל להסביר מה יעלה בגורלו של מי שגר ברעננה כפר סבא ומודיעין אם מליציות איראניות יהיו בקלקיליה. כשאמרו זאת לפני 2 שנה דיברו על מי שאמר זאת כהזוי, ומי צדק?".

באשר לשאלה הכוללת אם הנסיגה מרצועת עזה הייתה טעות או לא, משיב הכהן ואומר כי השאלה הנכונה היא כיצד למנף את מה שאירע לקראת ההמשך, "ובין היתר אני טוען שההתנתקות הצילה את רמת הגולן. אנשי רמת הגולן חושבים שהם ניצלו כי הם שיווקו את עצמם כארץ המים והיין ולא כמקום של דתיים הזויים. שטויות. מה שהציל את רמת הגולן זה נס.

''חמאס עלה בעזה והתחיל לירות, ישראל נאלצה לצאת ל'עופרת יצוקה', ראש הממשלה אולמרט ניהל מערכת תיווך דרך הטורקים לשלום עם הסורים וויתור על הגולן אבל הטורקים הפסיקו את התיווך במחאה על זה שאנחנו הורגים את האחים שלהם בעזה. תודה לאל, בזכות 'עופרת יצוקה' רמת הגולן ניצלה".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי לא ניתן לשער עד כמה הדוגמה שנוצרה ברצועת עזה נלמדה במזרח התיכון, כולל בכיכר תחריר במצרים, והובילה להצלת הגולן לעוד כמה שנים, וכעת הדברים תלויים בנו, במה שאנחנו נעשה.

לקראת תום הדברים מתבקש האלוף הכהן לחלוק מתובנותיו סביב חג הפסח אותו הוא מגדיר כ'חג האמונה' בם האדמו"ר מסלונים, וקוב כי לא לשווא מבצע נחשון, התפנית הגדולה של מלחמת העצמאות, אירוע בתקופה זו של האביב, לא לשווא עלה בן גוריון לירושלים לליל הסדר ודרש מאמץ עיקרי בירושלים.

עוד מוסיף הכהן את דבריו של החתם סופר שקובע כי במצריים היינו עניים במעשים והגאולה הייתה פאסיבית בעוד הגאולה הבאה תהיה ביוזמתו של עם ישראל וניתן כוח לפמליה של מעלה. על המילים "הלילה הזה ליל שימורים לדורותם" כתב החתם סופר כי לילה זה שמור לדורות הבאים כדי "שהגאולה הבאה תהיה בהתערותא דלתתא, שאנחנו נותנים כוח לפמליה של מעלה וזה יסוד היסודות של הציונות".

"בהגדה של פסח של ה'שפת אמת' כתוב על הפסוק 'ונקדשתי בתוך בני ישראל כי אני ה' המוציא אתכם מארץ מצרים', למה התלות הזו? אי אפשר לבקש קידוש שם שמים ללא זכירת יציאת מצרים? הוא משיב שמרגע יציאת מצרים, שהייתה מעשה שמעל הטבע, בכל יהודי טמון הכוח לפעול מעל הטבע, וכשיהודי פועל מעל הטבע הוא מקדש שם שמים ברבים.

''את זה עשה בן גוריון בה' באייר כשהכריז על הקמת המדינה, זה היה מעל הטבע, וכך כל הצלחת קיומנו בארץ ישראל היא הישג שמעל הטבע וזה קידוש שם שמים".