כלא
כלאThinkstock

המדינה הגישה (יום ה') לבג"ץ הודעת עדכון, בהמשך לבקשתה לשינוי מועד קיום פסק הדין בעניין שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור.

כזכור, בדיון שקיים בג"ץ החודש בבקשת המדינה לקבוע כי המועד הסופי לביצוע פסק הדין יחול בשנת 2027, אז יעמוד מרחב המחייה לכל אסיר ועצור על 4.5 מטר מרובע, הורו השופטים למדינה להציג תוכנית מפורטת ולוחות זמנים צפופים לעמידה בפעימה הראשונה שנקבעה בפסק הדין, לשם יצירת מרחב מחיה של 3 מ"ר לפחות, לכל אסיר ועציר.

בהודעת העדכון נאמר כי חסרים כ-2,800 מקומות כליאה לצורך קיום הפעימה הראשונה עליה הורה בית המשפט. בעקבות עבודת המטה שנערכה, הוכנה תכנית שתביא במהירות האפשרית ליישום השלב הראשון.

לכל המאוחר עד תום חודש נובמבר 2018 יימצא פתרון לכ-1,700 מקומות כליאה מתוך כ-2,800 המקומות הנדרשים לקיום הפעימה הראשונה; לכל המאוחר עד תום חודש ינואר 2019 יתווספו עוד כ-120 מקומות; לכל המאוחר עד תום חודש אפריל 2019 יתווספו עוד כ-800 מקומות כליאה.

המתווה האמור מושתת על שני אדנים מרכזיים: הראשון הוא הרחבה משמעותית של השימוש במנגנון השחרור המינהלי, באופן שעתיד לפנות כ-950 - 1,000 מקומות כליאה במהלך תקופת תחולתה של הוראת שעה ייחודית שיש כוונה לחוקק בהקדם האפשרי; האדן השני הוא פתרונות בינוי ארעיים מהירים הכוללים פתיחת שבעה אגפים זמניים של אוהלים חסיני אש, לפי מפרט של שירות בתי הסוהר בלוח זמנים קצר, וכן הקדמת לוחות הזמנים לבניית חמישה אגפים קבועים העשויים מבני בטון מזויין, הנבנים בטכנולוגיה מהירה במתקני הכליאה הביטחוניים ב"קציעות" וב"עופר".

בנוסף, הוחלט על הגברת המודעות לשימוש באיזוק אלקטרוני במסגרת דיוני המעצרים עד תום ההליכים, וזאת על מנת להגדיל את השימוש באמצעי זה במקרים שיימצאו כמתאימים לכך.

כמו כן נשיא המדינה צפוי להעניק חנינה מיוחדת לכבוד שנת ה-70 למדינה, והדבר יוסיף לפי ההערכה כמות מקומות כליאה נוספת, שקשה כרגע להעריך את גודלה.