הקיבוצים באמת מוכנים לקלוט מסתננים?

תנועת הקיבוצים אומנם הצהירה כי הקיבוצים ערוכים לקלוט את המסתננים, אך מבדיקה שערכה כתבת "חדשות 20", סיון חילאי, עולה כי קיבוצים רבים ברחבי הארץ כלל לא יודעים במה מדובר ולא מעוניינים לקלוט אותם.

"אני לא מחליטה אבל עד כמה שיודע לי אין לנו אפילו מרצפת אחת פנויה", השיבו במזכירות אחד הקיבוצים לכתבת "חדשות 20" שהציגה עצמה כמתנדבת המעוניינת להגיע עם קבוצת מסתננים לסיור מקדים בקיבוץ ולבחון את המגורים.

"אולי בבתים של אנשים? יחידות דיור?", התעקשה הכתבת. "לא, לא, אין אצלנו יחידות דיור".

תשובות דומות נתקבלו גם מקיבוצים נוספים: "אין לנו איפה לארח, אין לנו מקום שהם יכולים להתארח בו. לישון פה? אין לנו. אין".

באחד מהקיבוצים בצפון הארץ השיבו בנחרצות: "אין לנו כל כך מקום איפה לארח, למרות שתיכף ביבי ישלח אותם אלינו. אין לנו כרגע איפה. אין שום דבר פנוי כרגע".

בקיבוץ אחד דווקא היו מוכנים לקלוט את המסתננים, אך לא כתושבים מן המניין, אלא כעובדים זרים: "הם עוד לא החליטו איפה משכנים אותם. מבחינת עבודה לא תהיה בעיה כנראה. כנראה שיצטרכו למצוא מקום ללינה, אולי יביאו אותם למגורים של התאילנדים, אני לא יודע".

מהתנועה הקיבוצית נמסר כי הקליטה כבר החלה וכי כעשרים קיבוצים ממתינים לקליטה נוספת. "כמו כן, כחמישים קיבוצים נוספים נערכים לקראת קליטה ופניות מהקיבוצים מכל רחבי הארץ ממשיכות להגיע. המשכנו והתחייבנו להמשיך ולקחת חלק בפיזור מבקשי המקלט ביחד עם יישובים וערים נוספות בהתאם לתכנית ממשלתית סדורה. עד כה שום גורם ממשלתי לא פנה אלינו. שום תכנית לא הוצגה בפנינו. לא, לא נוכל לקלוט את כולם. לא נקלוט אנשים שמעמדם לא הוסדר על ידי המדינה ולא נעבור על החוק. נוכל לתרום, כפי שתרמנו תמיד, את חלקנו בפתרון כולל לבעיה לאומית".