מחאת חקלאים בירושלים
מחאת חקלאים בירושליםצילום: אלירן אהרון

הטרור החקלאי הגיע הלילה (ראשון) לשדות קיבוץ מזרע שבעמק יזרעאל. עשרות תופים לפריסת צינורות השקייה שאמורים היו להיפרס על 300 דונם של שדות חמניה הוצתו.

הנזק נאמד ב-200 אלף שקלים, והאירוע הזה אינו היחיד. יו"ר החברה לפיתוח הגליל מזכיר כי לפני חג הפסח הוצתו בשדות הגליל כלים חקלאיים ונזק של שני מיליון שקלים נגרם.

בראיון ליומן ערוץ 7 מטיל מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, את האחריות לפתחה של הממשלה שלדבריו אינה מבצעת מהלכים הכרחיים לבלימת התופעה. "כשרואים רצף אירועי חבלה והרס - ולא ברורות הסיבות, טרור, וונדליזם, פרוטקשן - אין ברירה אלא להקים צוות משימה שיטפל בעניין, אבל לצערי זה לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה והמשטרה".

לדבריו כאשר המשרד לביטחון פנים וגורמי האכיפה מצאו לנכון עלה בידיהם לפעול מול הכנופיה בצפון ונלכדו גונבי העגלים בגליל, "אבל כאן אין הנחיות של השר לביטחון פנים, שר החקלאות והאוצר להקים צוות משימה. זו בטלנות".

בדבריו שב ומעיר וילן כי אינו עוסק בסיבות והמניעים של הפעולות הללו, אלא בתוצאה שמחייבת הקמת צוות משימה שיורכב על ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים, אך להערכתו הממשלה מבינה שהקהילה החקלאית מונה לא יותר משמונה אחוזים מהציבור הישראלי, והמשמעות היא לא יותר מעשרה מנדטים, כך שלא נכון וכדאי לעסוק בבעיותיהם, "כל אחד מכוון לבייס שלו, וכך ראש הממשלה וראשי המפלגות".

ואולי, שאלנו, כאשר הוא עצמו אינו אומר במפורש שמדובר בטרור וטוען שהסיבות אינן משנות, גם הוא עצמו מסייע לטיוח מסוים של הבעיה.

וילן משיב: "אם זה היה טרור נטו זה חמור פי כמה, כי זה מסוגל לפגוע בחיי אדם. זה שילוב של כמה דברים ביחד. הסיבה העיקרית לכך שהמשטרה לא מתעוררת היא שלא הוצבה משימה למשטרה, אם תוצב משימה תהיה גם הקצאת משאבים וכוחות. חייב להיות טיפול מערכתי".

"ברור לי שיש איומים רציניים יותר על המדינה. זה נכון. אבל צריך לומר שהחקלאות לא זוכה להגנה, וחברות הביטוח כבר לא מוכנות לבטח בתי אריזה וכו'. גם את זה משרד האוצר לא פתר עד היום".