שיח השואה יכול להפוך לנכס ערכידובר צה"ל

במוזיאון יד ושם בירושלים התקיים היום (שני) יום עיון לפורום המטה הכללי בראשות הרמטכ"ל גדי איזנקוט.

במסגרת יום העיון העניק לרמטכ"ל יושב ראש "יד ושם", אבנר שלו, את האסופה המיוחדת "קולכם שמעתי" שתשתמש למעגלי שיח זיכרון על השואה בין מפקדים לחייליהם. האסופה הופקה על ידי מפקדת חיל החינוך והנוער של צה"ל, בשיתוף עם בית הספר להוראת השואה של "יד ושם".

איזנקוט קיים מעגל שיח זיכרון עם אלופי פורום המטה הכללי והרב הראשי לצה״ל תא״ל הרב אייל קרים, במהלכן נעשה שימוש באסופה "קולכם שמעתי", המאפשרת יצירה של תהליך זיכרון משמעותי בצה"ל על ידי שיח בין מפקדי צה"ל לחייליהם לאורך כל שדרות הפיקוד.

בשיח יעשו המפקדים שימוש באסופה הכוללת מגוון טקסטים ושירים כדי לקיים שיח ערכי ולהעלות שאלות שונות הרלוונטיות היום לחיילים בצה"ל. לדוגמא, מהו הזיכרון הצרוב אצלכם? היכן סיפור השואה פגש אותך לראשונה? אילו בחירות שנחשפו בטקסטים נגעו בך באופן ישיר? מהו ההד המהדהד מקולם לעתיד ועוד.

האסופה "קולכם שמעתי" מאפשרת להקשיב לקולותיהם ולעיין בדבריהם של נרצחים ושורדים. באסופה קובצו טקסטים שנכתבו בעיצומה של השואה שעוסקים בנושאים שונים: צווי הזיכרון, חורבן, רוח האדם, חזרה לחיים וצו לדורות.

מדובר בטקסטים הפותחים צוהר להבנת האופן שבו יהודים חוו והבינו את האירועים בעת התרחשותם, כשלא ידעו מה צופן להם העתיד. באסופה גם שולבו יצירות מוסיקליות שנוצרו משירים מפי מחברים ידועים כמו חיים נחמן ביאליק, חנה סנש ולאונרד כהן, המהווים פתיח המלווה את נושאי השיח השונים. השירה והקריאה בצוותא יוצרות חיבור בין המשתתפים, המאפשר שיח זיכרון משמעותי.

"בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך מבורך שבו רבים בחברה הישראלית, לרבות בצה"ל, מבקשים ליטול אחריות ולגלות מעורבות אישית בעיצוב זיכרון משמעותי", אמר יושב ראש "יד ושם", אבנר שלו.

לדבריו, "באסופה זו יש מארג של קולות, המשלב מקורות ואמנות מתקופת השואה, לצד זיכרונות ויצירות של ניצולים. כך מתאפשר למשתתף בשיח, לגעת בסיפורו של היחיד בשואה, ואף להצטרף למעגל יצירה של 'מדרש שואה'".

"אני מאמין ששיח אשר מתרכז בסיפורו של היחיד בשואה, בלבטיו, בדילמות בפניהן עמד, בשבר ובניסיון לשמר ערכים ומוסר, נוכח פני המוות, יכול להפוך לנכס ערכי. שיח המתחיל בקולותיהם של מי שהיו שם,מאפשר לקיים דיון מעמיק בשאלה זו של חובותינו אנו", דברי שלו.

"ההגדה של פסח מתבססת על יסוד 'והגדת לבנך'", מסביר קצין החינוך והנוער הראשי, תת-אלוף צביקה פייראיזן. "האחריות על העברת המידע הינה פיזית מהורה לילדו, תהליך בניית זיכרון הצרוב בתודעה הפרטית ובתודעה הקולקטיבית. 'קולכם שמעתי' מאפשר שימור של תהליך שנתי במועד אחיד מדי שנה בשנה – ביום הזיכרון לשואה ולגבורה".

"ביום זה יישב כל מפקד עם פקודיו ויקרא יחד איתם את הפרקים, ישמע איתם את המנגינה וישיר איתם את השירים, ילמד איתם את האמירות וילבן איתם את הערכים הנלמדים עבור כולנו – משואת העם היהודי לתקומת מדינת ישראל", סיכם פייראיזן.